Numarul din aprilie 2012 al revistei britanice “Film International” (call it Filmint, if you wish 🙂 ) este dedicat in cvasi-totalitate Noului Cinema Romanesc: “The New Romanian Cinema – Between the Tragic and the Ironic”. Aproape 100 de pagini grupate in 4 ample materiale in care:
Christina Stojanova si Dana Duma scriu despre radacinile filozofice in care pare sa se ancoreze Noul Val din Cinema-ul Romanesc (“Moartea domnului Lazarescu”, “Morgen” si “Principii de viata” fata cu Aristotel!)
Marian Tutui arunca un ochi peste background-ul economic al cinematografului romanesc din ’89 incoace
Dominique Nasta leaga arta lui Puiu & co de cea a generatiilor care i-au precedat (evidentul apel la Lucian Pintilie si Mircea Daneliuc, dar si o neasteptata legatura cu Victor Iliu!)
Ioana Uricaru scrie cu emotionanta delicatete despre opera lui Radu Muntean, fata de care si autorul acestor randuri simte o apropiere cu totul si cu totul speciala 🙂
Bonus
un interviu cu Florin Serban by Gary M. Kramer,
un excelent editorial al lui Daniel Lindvall (care recunoaste, cu maxima naturalete, ca n-a vazut nici un film romanesc din anii ’90, confirmand ca, daca exista radacini romanesti ale Noului Val, ele trebuie cautate mai degraba in zona anilor ’70 – ’80),
&
cronici la “Politist, adjectiv”, “4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, “A fost sau n-a fost”, dar si la, mare si placuta surpriza!, “Asfalt Tango” si “Filantropica”.
Revista, pe care am avut marea bucurie sa o cumpar dintr-un rastel extrem de vizibil amplasat intr-o mare librarie britanica, poate fi descarcata de aici.
Bonus de (mare) viitor
Din aceeasi “Filmint”, am aflat ca ni se pregatesc doua carti de limba engleza despre cinema-ul mioritic:
“The Cinema of Romania: Eastern Europe’s Unexpected Cinderella” – Dominique Nasta – Wallflower/Columbia University Press – 2012
“New Romanian Cinema” – Christina Stojanova si Dana Duma – Edinburgh University Press