in Ecrane

Betonul indiferentei noastre

Articol aparut initial pe LiterNet

Festivalul International de Film NexT 7: 10-14 aprilie 2013

E Bucuresti, e noapte si e vara. La o intersectie de drumuri inguste, strajuite de case si blocuri potrivit de inalte, cativa muncitori, condusi de un sef grec (Adrian Titieni), lucreaza de zor. Nu e rost de liniste si nici de somn. Nu stim la ce se lucreaza si nici de ce munca nu se face ziua. Stim insa, precis, un singur lucru: un singur om, un singur cetatean (Mimi Branescu) reactioneaza. Suna la Politie, se cearta cu dirigentele de santier, incearca sa inteleaga si sa basculeze realitatea desfigurata sonor de o „Betoniera” si de slujitorii ei. In sprijinul lui, se mai urnesc, vag, un vecin cu chef de aparut la tv (Alexandru Georgescu) si sotia/prietena ce il asteapta in apartament cu alune si oarece compatimire.

16 minute rupte din cea mai imediata realitate a epocii pe care o traim. Departe de politicieni, de comunism, de UE si de orice fel de alibi extern, betoniera din mijlocul intersectiei si singuratatea omului care refuza sa-si predea existenta in bratele absurdului formeaza un diptic care ne defineste mai bine decat orice raport de tara. In 1989, in piata Tien An Men, un om cu o sacosa in mana stanga se aseza unei coloane de tancuri. In 2012, in Bucuresti, un barbat isi infige masina in coasta unei betoniere ce ii terorizeaza cartierul. Desi vin din realitati si culturi diferite, sunt in fata unor pericole net distincte si asuma alt fel riscuri, pe cei doi barbati ii unesc doua lucruri: curajul propriu si lasitatea celor din jur.

Noul Cinema Romanesc (deloc intamplator, filmul e produs de Anca Puiu si Mandragora, aceeasi echipa ca si in cazul filmelor lui Cristi Puiu) isi gaseste in „Betoniera”, scurt-metraj ce va fi parte din Selectia Oficiala a NexT 2013, o ilustrare incantatoare a catorva dintre preceptele sale: realism crud, fapt cotidian oarecare, ce poate acoperi, prin ne-senzationalul sau, o larga paleta de intamplari asemanatoare, personaje ne-judecate si ne-moralizate de regie, scenariu sau camera, final deschis, fara concluzii sau poanta, lasand povestea sa curga mult dupa genericele de final. Si ea curge in fiecare bloc, in fiecare intersectie si in fiecare anotimp ale timpurilor de bezna morala si neagra non-solidaritatitate pe care le traim.

Betoniera
Romania 2012
Regie: Liviu Sandulescu
Actori: Mimi Branescu, Adrian Titieni, Iulia Lumanare, Alexandru Georgescu

Write a Comment

Comment