in Bulandra

Bulandra. Experiment teatral

Articol publicat in premiera de LiterNet

Am sa incep abrupt. Da, noua premiera a Bulandrei, „Incendii”, regizata de debutanta Irina Alexandra Banea pe textul dramaturgului canadian de origine libaneza Wajdi Mouawad, are imperfectiuni. Porneste greu la drum, are pasaje in care replicile ce abunda in metafore creeaza probleme actorilor, distributia e inegala valoric, ritmul e uneori prea rapid in raport cu cantitatea de vorbe ce trebuie (chiar trebuie?) rostite.

Dar toate aceste neajunsuri trec in plan secund pe masura ce povestea capata adancime, multiplele planuri temporale se intercaleaza din ce in ce mai coerent, actorii au o relatie din ce in ce mai buna cu increderea in sine si multiplele mistere ale naratiunii sunt treptat dezvaluite. La capatul a aproape trei ore de spectacol de o densitate coplesitoare si o coerenta remarcabila, ce ramane in urma e una dintre cele mai consistente piese de teatru din repertoriul bucurestean al momentului.

E aproape incredibil faptul ca o asemenea performanta e reusita de o echipa de proaspat absolventi UNATC, de oameni care s-au incumetat ca, pentru cvasi-debutul lor in teatrul post-studentesc, sa se ia la tranta cu un text contemporan de o profunzime, complexitate si dificultate cu totul speciale, text ce priveste, din multiple, neasteptate si deloc sablonarde unghiuri, unele dintre cele mai dure probleme ale lumii inconjuratoare: emigratia, imigratia, saracia, razboiul, perspectiva asupra vietii intr-o societate occidentala asezata versus perspectiva asupra vietii intr-o societate orientala ce se auto-incendiaza cu o cadenta cotidiana.

Irina Banea reuseste sa stapaneasca toata aceasta bogatie luxurianta de teme, sub-teme si motive cu o maturitate si seriozitate care merita toate aplauzele. La varful echipei de 8 actori ce incarneaza peste 20 de personaje, sunt de gasit Denis Hanganu si Maria Varlan, cei care, acoperind rolurile cele mai dificile ale piesei, impresioneaza prin travaliu, seriozitate si prospetime. Monoagele celor doi, momentele cand scena si replica sunt doar ale lor, sunt punctele de maximum emotional ale spectacolului. La randu-le, Constantin Dogioiu si Adrian Piciorea reusesc sa contra-puncteze ritmul alert al desfasurarii actiunii prin frazare isteata, ingaduind pauze si preschimbari ale ritmului respiratiei.

Intr-un moment cand experimentul e cuvantul magic cand vine vorba de teatru viu, proaspat, altfel, Bulandra experimenteaza, pariind pe o trupa de tineri perfect necunoscuti, oferind publicului o piesa complicata, lunga si grea. Riscul pe care si-l asuma teatrul de la Gradina Icoanei e cu atat mai semnificativ, cu cat tematica spectacolului, desi ultra-actuala, e totusi departe de preocuparile obisnuite ale bucuresteanului standard. Masura in care „Incendii” va avea succes de casa si de critica ne va spune multe despre gradul de maturitate si de deschidere la nou al comunitatii noastre teatrale.

Bulandra
Gradina Icoanei – Sala Studio Space
„Incendii”
Text: Wajdi Mouawad
Traducere: Zeno Fodor
Regie: Irina Alexandra Banea
Scenografie: Vladimir Iuganu
Actori: Denis Hanganu, Maria Varlan,
Constantin Dogioiu, Adrian Piciorea
Cristina Constantinescu, Razvan Enciu, Antonia Din, Flavia Hojda
Vocea lui Dan Astilean

IMG4158

Denis Hanganu
Sursa foto: Site-ul teatrului Bulandra

Write a Comment

Comment