in Fictiune mioritic

Ce n-a vazut Vasluiul

TIFF 2019
Text publicat in premiera de LiterNet

Conform imdb, “Fluieratorii” ar fi titlul de limba romana al noului film regizat de Corneliu Porumboiu. Totusi, “La Gomera” a fost numele folosit cu ocazia premierei nationale, la TIFF 2019. La Gomera, adica una dintre cele 7 insule majore din Canare, de unde ne vine un mod de comunicare straniu, ce se bazeaza exclusiv de fluierat, si pe care UNESCO a considerat necesar sa il includa pe lista patrimoniului universal.

La Gomera e unul dintre locurile splendide unde si-a turnat Porumboiu cel de-al cincilea sau lung-metraj de fictiune. Celalalt e Singapore. Restul filmarilor au avut loc intr-o Romanie cu peisaje usor de uitat. Totusi, departe de cenusiul deprimant din legendarul debut al vasluianului, “A fost sau n-a fost”, turnat pe meleaguri natale. Dar ce nu e departe intre “La Gomera” si restul filmografiei lui Porumboiu?!

Mafioti, femei fatale, crime, accidente de masina, cascadori, scene de sex, secvente cu impuscaturi, unde, cand, cum a mai fost asa ceva de gasit in opera unuia dintre cei mai clasici reprezentanti ai Noului Val?

E drept, in “La Gomera”, viata / filmul sunt de privit si prin lentila camerelor de supraveghere (ecouri din lungul eseu (si) despre imagine & cinema pe nume ” Cand se lasa seara peste Bucuresti sau metabolism”), dupa cum procesul prin care personajul principal, politistul pe nume Cristi interpretat de Vlad Ivanov, invata limba fluierata aminteste de antologicul moment al dictionarului din “Politist, adjectiv”, in care un politist, interpretat de Vlad Ivanov, ii preda lectii de lingvistica unui alt politist, pe nume Cristi (jucat de Dragos Bucur).

Ce sa fie, asadar, cu acest film care nu e nici thriller (desi crimele, accidentele…), nici comedie / parodie (desi delicios-repetata invocare a lui “Psycho”, pe baza de un István Teglas cam genial, sau citatul din Sergiu…), nici poveste de dragoste (desi intre Ivanov si personajul lui Catrinel Marlon aka Menghia e loc de…, dupa cum adorabila intalnire dintre potentiala iubita Catrinel si mama ( Julieta Szönyi, ce aparitie!) lasa loc de multe interpretari in cheia barbat jucat/disputat de ….), de zici ca e femeia aia din BD-uri “nici “nici tânără, nici bătrână, nici inaltă, nici scundă, nici grasă, nici slabă”?

Poate ca, nefiind si fiind, deopotriva, toate cele de mai sus, “La Gomera” e fix un exercitiu, o demonstratie, al carei posibil moto ar fi “Ziceti ca filmele mele sunt prea de nisa, prea intelectualiste, prea minimaliste? Eh, iata, luati, serviti, conform dorintei: un tutti frutti tarantinian de stiluri, poante si goance. De la taica Porumboiu, fara numar”.

Citatul de mai sus e, desigur, fictiv, dupa cum banuiala acestei abordari din partea regizorului e doar o speculatie. Iata un argument in favoarea ei.

Va amintiti, poate, secventa finala din “A fost sau n-a fost”, acea imagine in fapt de seara, cu strada lunga si pustie, ai carei stalpi de iluminat se aprindeau simultan, spre multumirea cameranului emisiunii tv.

In secventa finala din “La Gomera” (scuze pentru spoilerul, totusi, benign), camera urmareste un grandios spectacol de lumini in aer liber. Becuri multicolore danseaza un fond sonor de bis al concertului de Anul de Nou de la Viena.

De la deprimantul Craciun din provincia cea mai lipsita de orizont a Romaniei de tranzitie la demonstratia de forta a high tech-ului de ultima ora mixata cu aristocratia multi-seculara a vaslului vienez!

Paralela fortata? Anti-coincidenta? Evolutie / involutie artistica? Mesaj ascuns? Sau ultim hohot ironic, mai puternic decat toate celelalte? O filozofie despre cinema neschimbată, bine ascunsa sub aparenta unui film lejer, de public?

Să nu uitam, pana la urmă, ca La Gomera e, totusi, filmul in care prada (sau, daca preferati, Comoara, ca sa nu ratam referinta si la cel de-al cincilea titlu de fictiune al lui Porumboiu) e ascunsa intr-undecor de cinema, chiar sub ochii spectatorilor. Cine cauta, gaseste. Sau…?

“La Gomera”
Romania & Franta & Germania 2019
Regie & Scenariu: Corneliu Porumboiu
Imagine: Tudor Mircea
Actori: Vlad Ivanov, Catrinel Marlon, Rodica Lazar,
István Teglas, Julieta Szönyi,
Agusti Villaronga, Sabin Tambrea

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.