in Ecrane

Cersetorul de inimi – cronica

Motto:
„Mâna întinsă, care nu spune o poveste, nu primeşte pomana! Fii profesionist, ce Dumnezeu!
Dom’ Pepe (Gheorghe Dinica) – „Filantropica”Scenariul: Nae Caranfil

Tudor Giurgiu si al sau  „Superman, Spiderman sau Batman” se afla, incepand de sambata trecuta, intr-o companie uluitoare. Priviti palmareul celei de-a 25-a editii a European Film Academy Awards: Haneke, Emmanuelle Riva, Jean-Louis Trintignant, Thomas Vinterberg, Helen Mirren, Bertolucci,  „Amour”, „Shame”, „Tinker, Taylor, Soldier, Spy”.

Se vorbeste de o foarte posibila nominalizare la Oscar, o premiera dintre cele mai onorante pentru cinematografia romana.

In rolul principal de adult, il gasim pe Zsolt Bogdán, probabil cel mai important actor al momentului din teatrul romanesc.

Si totusi, scurt-metraj-ul lui Giurgiu e un film slab. Previzibil si dulceag. Tern si roz. Fals si rece. Cu o singura exceptie, secventa din autobuz, cand intre tata si fiu se naste emotie, cele 11 minute ale peliculei curg undeva departe de cordul spectatorilor.

Minimalismul afectiv in care e invaluit rolul tatalui e cumplit de artificial. Dialogul acestuia cu medicul e lipsit de cea mai mica urma de vibratie. Pare mai degraba o scena intre doua automate ce trebuie sa-si recite replicile care le-au fost presetate pentru ca mesajul „mama are nevoie de o inima noua pe care n-o s-o primeasca niciodata” sa fie livrat cat mai raspicat si pentru ca se creeze toate, dar absolut toate premisele ca sa aflam, in fine, ce se gaseste in sacosa pustiului de 5 ani.

E clipa cand masca falsului minimalism afectiv se face tandari si filmul se transforma intr-un cersetor de batiste, rimeluri intinse, buze tremurande. In punga e fix ne ce asteptam sa fie, pustiul face exact ce trebuie sa faca, finalul e de-a dreptul diabetic. Mana intinsa a spus un soi de poveste, pacat ca fara nici o umbra de profesionalism.

Daca sunteti in cautarea unei ilustrari pentru conceptul de film comercial, Batman-ul de fata e fix ce va trebuie. In loc de final, va propun frazele cu care Andrei Gorzo isi incheia cronica la „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii”. Nu sunt de acord cu ce spune despre Mitulescu si Lalalilu, dar imi pare ca se potriveste perfect pentru Giurgiu si Aaron:

„Lalalilu ne va reprezenta în cursa Oscarului pentru Cel mai bun film străin, şi n-am nimic împotrivă: Academiei Americane de Film îi place să vadă copii drăguţi în filmele străine (aşa îi e mai uşor să le ierte pentru păcatul de a fi străine) şi Mitulescu nu e omul care să se dea înapoi de la efecte de tip „mînca-l-ar mama” (escrocul ni-l arată pe Lalalilu făcînd un balon de gumă şi nu taie decît după ce balonul i-a explodat în năsuc). Îi urez noroc drăguţului anticeauşel, dar dar nu cred în el nici o secundă.

„Superman, Spiderman sau Batman”
Romania 2011
Regie: Tudor Giurgiu
Scenariu: Doru Lupeanu
Imagine: Adrian Silisteanu
Actori: Aaron Serban, Zsolt Bogdán, Cornel Raileanu

Write a Comment

Comment