in Xtra

Cum se inmatriculeaza o masina noua

Cum se inmatriculeaza o masina noua in Bucuresti
Studiu de caz al unei batai de joc marca DRPCIV

Text preluat, partial, de HotNews

UPDATE: O lista de posibile solutii pentru rezolvarea situatiei, la finalul textului

Pe relativ proaspata cladire de pe Soseaua Pipera 49 (net-ul vestea deschiderea ei candva prin 2008), drumul care uneste Bucurestiul de cartierul Pipera al orasului Voluntari, troneaza 6 litere: DRPCIV. Adicatela, Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare. Care Directie, conform site-ului oficial, tine de Ministerul Afacerilor Interne.

WP_20160726_14_43_18_Pro

La interior, multiple panouri ne vorbesc despre Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Permiselor, entitate subordonata Institutiei Prefectului Municipiului Bucuresti si despre Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea si Evidenta Pasapoartelor Simple Ilfov, parte din Ministerul Afacerilor Interne.

Sa nu complicam lucrurile. Ce e important e ca orice cetatean al Bucurestiului are treaba, de orice fel, cu un automobil, fie ca doreste sa-l conduca, sa-l inmatriculeze, sa-l radieze, sa-l cumpere la mana a doua, e obligat sa treaca prin cladirea de mai sus. Care cladire se gaseste la aproximativ 10 minute de mers pe jos de statia de metrou Aurel Vlaicu. Mersul pe jos se poate desfasura legal, pe trotuar, pana la gardul institutiei. Apoi, dupa cum se poate vedea si mai jos, gardul intrerupe trotuarul si cetatenii sunt obligati sa mearga pe carosabil.

WP_20160726_14_44_07_Pro

WP_20160726_14_44_29_Pro

Odata intrati in institutie, cetatenii privesc panourile de admirat in figura de mai jos. Daca le urmeaza, ii asteapta multiple ghisee, in fata carora sunt cozi semnificative. Ce rol are fiecare ghiseu, cetatenii pot afla doar intrebandu-i pe cei de la coada.

WP_20160726_14_42_14_Pro

Daca nu se dumiresc ce si cum, nu au pe cine altcineva intreba. Intreaga institutie are un singur birou de informatii la care cozile sunt, constant, de 10-12 persoane si 15-20 de minute. Intreaga institutie e pazita de un politist de la Politia Locala a Municipiului Bucuresti si atat. Exista un birou (la propriu) al Politiei Locale, la care nu e de gasit, de obicei, nimeni. Reiau informatia, poate nu am fost bine inteles. In iulie 2016, in plin asalt al dementilor ce ucid nevinovati in aeroporturi, mall-uri si biserici din multiple tari occidentale, cladirea care adaposteste mai multe institutii publice romanesti, amplasata in Capitala tarii, e pazita de un singur politist.

WP_20160726_14_40_13_Pro

„Degeaba imi vorbiti mie ca va acosteaza persoane dubioase in curte. Eu am treaba doar cu interiorul cladirii, afara, in curte, nu e treaba mea”, mi-a marturisit politistul de serviciu intr-una din zilele acestei saptamani, cand i-am vorbit de multiplii cetateni cu iz interlop care acosteaza nestingheriti cetateni derutati, oferindu-se sa-i ajute contra-cost sa capete informatii sau sa rezolve probleme pe care sunt platiti sa le rezolve cei din cladirea DRPCIV.

Sa zicem ca, totusi, trecem de neajunsurile semnalate mai sus si incercam sa ne rezolvam problema pentru care ne aflam in vizita in locul sus-descris. Pentru una bucata inmatriculare automobil nou, cumparat in iunie 2016, a trebuit ca, in iulie 2016, sa:

  • Stau la coada 2 ore si 50 de minute pentru a depune actele in vederea inmatricularii si a plati, doar cash, taxa de 85 de lei numere preferentiale (cele doua operatiuni se fac la acelasi ghiseu)

WP_20160726_14_39_49_Pro

  • Revin a doua zi si Stau la coada 1 ora si 10 minute pentru a primi placutele de inmatriculare si certificatul de inmatriculare ale masinii. Aceasta coada, un lung sharpe ce ocoleste stalpi formand o dantela cu aer baroc, se impleteste cu cea de la depunere acte pentru Pasapoarte Ilfov

WP_20160726_13_38_44_Pro

  • Ambele cozi s-au intamplat in picioare, fara bon de ordine, in conditii de hiper-aglomeratie, cu aparatele de aer conditonat facand si nu prea fata caldurii din incinta, avand de a face cu functionari muncind la foc continuu (de aceea, destul de nervosi). Desigur, in lipsa unui gardian public sau politist, cozile se formeaza ad-hoc, uneori alandala, ducand la enervarea atat a clientilor, cat si a functionarilor. E bine de spus ca in intreaga cladire si pe o raza de 10 minute mers pe jos de jur-imprejur nu exista nici un automat sau magazin care sa ofere spre vanzare apa, suc, mancare.

Spre comparatie, in aceeasi luna iulie 2016, celelalte formalitati pentru inmatricularea masinii au insemnat:

  • 1 vizita, 20 de minute, Aer conditionat, Gardian public hiper-amabil si competent, Bon de ordine la Directia de Impozite si Taxe Sector 6 Virtutii (acolo se completeaza o cerere, se primeste o stampila pe Fisa de Inmatriculare si se plateste, cash sau card, Taxa de Inmatriculare de 60 de lei)
  • 2 vizite, fiecare de 10 minute, Cald, Functionar care ajuta la orientare in spatiu, Coada in picioare, la ANAF Sector 6 (pentru depunere acte si, respectiv, pentru plata, doar cash, a Timbrului de Mediu, faimoasa taxa de mediu)
  • 1 vizita, 5 minute, Cald, fara de coada, la Trezorerie Sector 5 (aici se plateste, doar cash, 37 de lei, insemnand valoarea Certificatului de Inmatriculare; taxa se poate plati si la DRPCIV, dimpreuna cu depunerea actelor pentru inmatriculare, adica la finele cozii de 2 ore si 50 de minute)

Acestea sunt faptele. Situatia de acum de la sediul din Soseaua Pipera 49 e aberanta, jignitoare la adresa cetatenilor si la adresa functionarilor, nu in raport cu un ideal, nu in raport cu realitatea din Germania ori SUA, ci in raport cu situatie de la celalalte institutii de stat implicate in procesul pe care un locuitor al Bucurestiului e silit sa il bifeze cand isi doreste sa inmatriculeze un automobil. Cozile si atmosfera de mai sus sunt identice pentru cei care doresc sa radieze un automobil din circulatie, sa capete in premiera sau se preschimbe un carnet de conducere.

Operatiuni banale, care intereseaza imensa majoritate a populatiei, se transforma intr-un calvar ce nu are corespondent in realitatea romaneasca a momentului. De ce? Din vina, nesimtirea, incompetenta, coruperea cui? Institutuia Prefectului Municipiului Bucuresti? Ministerul Afacerilor Interne? Ambele? Alte entitati?

WP_20160726_14_24_56_Pro

PS
Situatia de fata este innaceptabila. Fara pretentia de a detine adevarul absolut, iata cateva solutii pe care le propun cu credinta ca lucrurile trebuie sa se schimbe masiv si urgent.

Actiuni imediate:

  • Marirea numarului de oameni de la Politia Locala si, eventual, detasarea temporara a unor gardieni publici pentru:
    • Intampinarea si ghidarea oamenilor inca de la intrare
    • Asezarea civilizata a feluritelor cozi
    • Indepartarea dubiosilor care acosteaza cetatenii in curte si in cladire
  • Instalarea unor automate de apa, bauturi racoritoare, dulciuri si sandwich-uri
  • Conferinta de presa a Prefectului Capitalei si celorlalti sefi aflati in chestiuni pentru explicarea situatiei, prezentarea de scuze si de masuri de remediere.

Actiuni pe termen mediu:

  • Incercarea de a intelege cauzele dimensiunile cozilor actuale. Un prieten care a inmatriculat o masina acum o luna mi-a spus ca cele doua cozi au durat 30 si, respectiv, 5 minute. Pe de alta parte, se pare ca situatii similare celei de acum s-au mai intamplat si in alte veri. Posible cauze:
    • Intoarcerea, in vacanta, a multor romani plecati sa munceasca in strainate. Acestia aduc masini second-hand ce trebuie inmatriculate
    • Romani traitori in tara care, beneficiind de zilele de concediu, se aduc in strainatate sa aduca masini noi sau cumpara masini din tara (sacrificand, cu buna stiinta, zile de concediu pentru o operatiune consumatoare de timp, pe care n-ar putea-o face altcandva)
    • Demararea tarzie (1 iunie 2016) a programului Rabla
    • Faptul ca o parte dintre functionari sunt in concediu, ceea ce a dus la reducerea programului de lucru. Practic, pe timp de vara, se inmatriculeaza mai multe masini decat in restul anului cu mai putini functionari!
  • Programarea diferita a concediilor functionarilor pentru vara viitoare

Lista e amendabila si deschisa.

Write a Comment

Comment

18 Comments

  1. Confirm. Joi pe 28 am stat 6 ore la coada pt depunere dosar inmatriculare, pt o masina deja inmatriculata. Lumea o luase razna pe la 2-3. Kafka e mic copil.

  2. Inteleg total, am trecut prin aproape acelasi calvar, plus o haita de romi care se asezau la mai multe cozi si depuneau presiune pentru a se baga in fata pentru aceeasi masina
    . Ca mai apoi cand sa imi ridic placutele sa aflu ca mi-au gresit o litera, in loc de primele 3 litere al numelui de familie m-am ales cu „HOL” . Solicitand o cale spre rezolvare, functionarii (reclacitranti de la insistentele mele ‘irationale”) m-au trimis de la unul la altul pana la asteptarea de inca o ora a celui care a operat dosarul. Acesta din urma mi-a raspuns la intrebarea Cum se rezolva ? cu urmatoarea forumla: „85 lei si 37 lei !”
    In concluzie , confirm cele de mai sus.

  3. Sa vezi daca ai ghinionul sa inmatriculezi o masina pe firma ( gen preluare leasing). Dureaza nici mai mult nici mai putin de 2 saptamani, motivatia fiind ca personalul este in concediu.

    Oare cati lucreaza efectiv in cladirea aia?

  4. Am trecut prin ,,iadul ,,din Pipera!Prefectura , Internele sau care mai sunt nu au nici cel mai mic respect fata de cetatean. Noi suntem niste rame iar EI acolo sus ZEI. Nu va intrebati de ce se lucreaza intr-un schimb? unde sunt ,, functionarii ,,de la ghisee ? Poate va raspunde DIICOT sau ANAF . Coruptia in Bucuresti nu moare !

  5. Cum am inmatriculat prima mea masina in SUA in 1999.
    In pauza de masa m-am dus la DMV cu urmatoarele acte: 1) permis de conducere si 2) actul de proprietate al masinii.
    Am luat un bon de ordine si m-am asezat pe scaun.
    Dupa 10-15 min, mi-a venit randul.
    I-am dat lu’ tanti de la birou cele doua (2) chestii. Am batut in tastele calculatorului timp de vreo 2-3 min. M-a intebat daca vreau numar la rand sau peresonalizat. Am zis ,ce vine la rand e ok. A scos o placuta de inmatriculare de sub birou (in Florida e doar una, in spate). Mi-a cerut 40$ (cred, nu mai tin minte). Am platit. Mi-a scos la imprimanta certificatul de inmatriculare. Am luat hartia si placa si-am plecat. Timp total: cca 20 min, Asta e tot.
    Tre’ sa faci asta in fiecare an, adica certificatul e valabil 1 an, dar 20 de min si 40 $ cred ca e mai mult decat ok.

  6. Confirm si eu cele descrise in articol. Am trecut prin acelasi calvar in vara lui…2015. Asta inseamna ca nu s-a schimbat nimic intre timp. Si inca ceva pt autorul articolului. Tu ai fost totusi norocos cu „experiente ” de 5 sau 10 minute la ANAF si Trezorerie. Daca ai timp si curiozitate te invit sa repeti experienta la ANAF Sectorul 2… Eu militez in continuare pt desfiintarea lor. „Colaborarea ” cu ei o trec la capitolul TRAUME !

  7. „Conferinta de presa a Prefectului Capitalei si celorlalti sefi aflati in chestiuni pentru explicarea situatiei, prezentarea de scuze si de masuri de remediere.”

    Omule, dacă reușești să convingi pe vreunul din cei înșirați acolo să-și ceară scuze, te declar eroul meu și-ți promit și o doză de bere rece, s-o bei când nu conduci. 🙂

  8. să vă prezint „calvarul” înmatriculării unei mașini în Germania.
    Cu o seară întainte cauți pe net o asigurare auto. Faci cererea pt. aceasta și primești pe mail/SMS numărul confirmării (eVB – elektronische Versicherungsbestätigung).

    a doua zi de dimineață, la ora 06.45 mă aflam la o coadă lungă deja de vreo 150m la biroul de înmatriculări. la ora 07:02 s-au deschis ușile și a început programul cu publicul (este foarte probabil ca ceasul meu să fi fost înainte).

    de la recepție/informații am primit un bon de ordine și m-am așezat apoi în sala de așteptare. după vreo 10-15 min mi-a venit și mie rândul să intru la „Beamter”.
    Acte necesare:
    1. talonul vechi al mașinii (Zulassungsbescheinigung)
    2. cartea de identitate a mașinii (Fahrzeugbrief)
    3. TÜV valabil
    4. buletin
    5. eVB

    Funcționaraul public respectiv a tastat și el vreme de vreo 5 min în calculator și mi-a printat pe loc noul talon și noua carte a mașinii cu datele mele. Pentru impozit am dat nr. de cont bancar, m-a pregătit Umweltplakette (bulina aia verde din colțul dreapta jos al parbrizului), apoi mi-a printat chitanța de plată și cam asta a fost.

    Cu acea chitanță am mers jos la casierie să plătesc. Până de curând casieria era formată din 2 ghișee, care au fost extinse cu 3 automate de plată. Pe chitanța pe care am primit-o există un cod QR care se scanează, iar plata la aceste automate se poate face ori cash ori folosind EC-Karte (cardul de debit). suma de plată: vreo 40€

    după ce am plătit, am mers la ghișeul unde se pun abțibildurile cu land-ul și valabilitatea TÜV-ului pe nr. de înmatriculare, apoi am terminat (îmi păstrasem nr. de înmatriculare pe care le-am avut).

    ora la care am ieșit de la biroul de înmatriculări: 07.35

    cei care trebuie să primească nr. nou de înmatriculare merg împreună cu chitanța de mai devreme la orice chioșc de lângă biroul de înmatriculări și își fac pe loc tablele cu nr. de înmatriculare, apoi se întorc cu ele la ghișeul cu abțibildurile. timp suplimentar: vreo 10 min.

    încă o remarcă: din momentul înmatriculării de activează automat asigurarea auto

    și cam asta e tot.

  9. Salut.
    Am cumparat o masina in Anglia.
    (Certificatul masinii are o rubrica pentru eventualul cumparator.)
    Am completat cu vanzatorul.
    Eu am primit o parte, iar restul a fost trimis de vanzator la DVLA prin posta.
    In 2 saptamani am primit certificatul pe numele meu prin posta.
    Nu RAR, nu cozi, nu taxe, nu drpciv.

  10. In luna Iunie am cumparat o masina SH de la o firma de leasing din Bucuresti. Doamna de acolo, draguta, mi-a dat si datele de contact a unei firme care se ocupa de inmatriculari. Initial am ezitat dar cand mi-am dat seama cat timp se pierde am platit la ei vreo 75 euro si inca vreo 60 la notar pentru imputernicire si s-au ocupat ei de tot, inclusiv de luat masina de acasa, mers cu ea la RAR afus inapoi acasa. Citind cele de mai sus cred ca am facut alegerea corecta :-).

    • Aparent e o alegere corecta!
      Normal ar fi sa nu mai hranim si pe altii datorita birocratiei statului roman.
      Si as o inmatriculare costa destul de mult (oare de ce nu vin bulgarii la inmatriculari la noi?!)
      Profitand de asta s-a si gasit „un binevoitor” sa ajute. Sa ajute si notarii nu doar…

  11. Idem la obtinere/preschimbare permise de conducere. Cozi infernale la etajul 1, prima data la inregistrare dosar, unde din 8 ghisee sunt deschise maxim 3. Ai noroc daca reusesti sa inregistrezi dosarul din prima incercare, majoritatea nu apuca sa mai ajunga la ghiseu pana la terminarea programului de gravide. Nu e de mirare ca se face coada la intrare incepand cu ora 6 dimineata.
    La examenul teoretic totul decurge cat de cat fluent, noroc de prostii care pica examenul in 2-3 minute si pleaca repejor acasa.
    Pasul urmator – inca o coada infernala la programare traseu. Dupa 2-3 ore stat in coada, ajungi la ghiseu si prima zi disponibila este peste 3 luni (saptamana aceasta se programa traseul pentru 12-25 octombrie). Dar cum in dosar ai cazier ce deja expira la data respectiva, programarea nu se poate face, asadar fugi dupa cazier nou (care este emis tot de politie, doar ca DRPCIV nu e capabil sa verifice automat CNP intr-o baza de date, au nevoie de o hartiuta emisa de un alt politist… + inevitabil oprire pentru o coada sanatoasa la posta sau trezorerie pentru plata taxei aferente) si repeta statul la coada pentru a te programa intr-un final.
    Tragi linie si observi ca ai pierdut 3-4 zile lucratoare intr-o caracatita birocratica + mai ai de asteptat cateva luni.
    La cat de greoi este procesul si la cat de tarziu programeaza traseul ai sanse mari sa-ti expire dosarul de la scoala de soferi pana reusesti sa obtii permisul de conducere.

    PS: Cu aceasta ocazie transmit un calduros „multa m*ie!” managementului DRPCIV, dar si celorlalti functionari incapabili ai administratiei publice!

  12. Confirm si eu , pe data de 27.07 coada sa format de la ora…. fiti atenti 03.00 dimineata ! Fiecare facand cate ceva intre timp ..ba o tabla , ba o carte , ba un remy :)) sa treaca timpul mai repede .

  13. Saptamana asta am inmatriculat si eu masina noua.
    Eu m’am „distrat” in prima parte: la taxe si impozite la Orizont, tot sectorul 6.
    O adunatura de incompetenti, rau-voitori si lenesi mai mare nu am gasit.
    O vaca de la casierie mi’a zis ca nu pot plati taxa de inmatriculare aia de 60 ron inainte sa inscriu masina la impozit, dar ca se poate achita cu cardul.
    La ghiseul de vis-a-vis. Acolo cand ajung cu stiva de acte imi zice ca mai trebuie ceva: CUI-ul firmei care a vandut masina.
    Ii zic ca scrie pe factura. Nu. Trebuie certificatul de inregistrare.
    Sun la firma, trimit oamenii certificatul, il printezi, iau alt bon de ordine si cand ajung iar imi zice ca nici ala nu e bun ca trebuie un certificat fiscal lunar. Am urlat un pic la ei, am chemat seful sa ma lamureasca.
    Intre timp am aflat ca pot plati taxa de inmatriculare si fara sa fie masina trecuta la impozit.
    Ma duc iar la ghiseu ii zic vacii ca mi’a zis cealalta vaca ca se poate plati, dau cardul si buletinu cand imi zice ca nu le merge plata prin card ca s’a stricat POS-ul. In 10 minute.
    Am mai urlat un pic la ea am adus cash si o intreb de ce acum se poate plati. Imi raspunde ca daca tip a vrut sa scape de mine.
    Ii zic deci asa trebuie procedat. Intre timp asteptam sa trimita cei de la firma certificatul fiscal cand ma striga vaca 2.
    Zice gata s’a rezolvat. Imi venea sa explodez. O intreb cum. Cica s’a uitat sefu in baza lor de date dupa cui-ul firmei si a scos certificat fiscal.
    La Pipera a fost mai simplu da mai de durata: 3 ore la coada la depus, peste 2 zile 10 minute la coada la ridicat.

Webmentions

  • Bataie de loc la adresa bucurestenilor! Cat dureaza sa iti inmatriculezi masina in Bucuresti?! - Bucurestiul 31 iulie 2016

    […] Operatiuni banale, care intereseaza imensa majoritate a populatiei, se transforma intr-un calvar ce nu are corespondent in realitatea romaneasca a momentului. De ce? Din vina, nesimtirea, incompetenta, coruperea cui? Institutuia Prefectului Municipiului Bucuresti? Ministerul Afacerilor Interne? Ambele? Alte entitati? […]