in Centrul Cultural European pentru UNESCO Nicolae Balcescu

De ce traim?

In „Scene din viata insectelor”, fratii Karel si Josef Čapek se intreaba, in esenta, un singur lucru: de ce traim? Noi, oamenii, de ce traim? Care e scopul? Sau scopurile? Atunci, la momentul scrierii textului, in 1921, in Cehoslovacia post-unire si post-razboi, si acum, in 2012, la momentul punerii in scena a textului de catre Victor Ioan Frunza si Adriana Grand, in Romania post-comunism si post-moderna, intrebarea capata accente dramatice. E foarte posibil ca dintre lucrurile cu adevarat importante ale clipei, interogatia in legatura cu scopul prezentei noastre in aceasta viata sa fie chestiunea suprema.

Traim ca sa mergem? De pilda, in club? Traim ca sa facem sex? Traim ca sa mancam? Traim ca sa facem copii? Traim ca sa ne crestem copiii? Traim ca sa strangem averi? Traim ca sa dam in cap celor care fac avere? Asta e tot?

Dar asta, intr-un fel sau altul, fac si celelalte fiinte de pe acest pamant. Insectele, de pilda. Gandacii, greierii, scorpionii, fluturii. Cu clubul e poate putin mai dificil, dar exista cu siguranta si forme de distractie in iarba. Si atunci, cum ramane cu noi, oamenii? Chiar nu e nimic doar al nostru? Nu ne diferentiem cu nimic de toate celelalte entitati insufletite ale Terrei? Daca suntem identici cu ceilalti, de ce existam?

Pret de o ora si aproape jumatate, duo-ul Frunza (director de scena) – Grand (costume & scenografie) si extraordinara lor trupa de actori aduc toate aceste semne de intrebare in fata celor aproape 100 de spectatori ce incap in micuta sala din splendida casa de gasit pe Str. 11 iunie, la numarul 41. Adica, la Centrul Cultural pentru UNESCO Nicolae Balcescu (CCUNB).

In felurite roluri de insectar, ii regasim pe Adrian Nicolae (antologicul parazit), Alexandra Fasola,  Nicoleta Hancu (delicioase pe post de „pisi”) si Sorin Miron (demential, alaturi de Nicolae, in cuplul de melci). In rolul omului, George Costin (premiul UNITER 2013 pentru cel mai rol principal masculin in „Familia Tót”, alta creatie marca Frunza – Grand) lumineaza fiecare ungher al textului printr-o dictie perfecta si o intonatie tulburatoare. Inteligenta neobisnuita a acestui actor, capacitatea lui de a confisca atentia publicului fara nici un fel de alt artificiu in afara capacitatii exceptionale de a rosti un text dramatic, aura hamletiana a personajului din „Scene din viata insectelor”, acestea si multe altele mi l-au readus in fata ochilor pe Adrian Pintea.

Atunci cand vorbesc salii de pe cate o scena goala, Pintea si Costin produc clipele acelea rare, dar decisive, cand raspunsul la marea intrebare a textului fratilor Čapek incepe, in sfarsit, sa se iveasca. De la cuvant a inceput totul si la el se cuvine pesemne sa revenim ori de cate ori ratacim drumul si pe noi insine.

Centrul Cultural pentru UNESCO Nicolae Balcescu – CCUNB
„Scene din viata insectelor”
de Karel si Josef Čapek
Regie: Victor Ioan Frunza
Scenografie & Costume: Adriana Grand
Muzica: Tibor CáriActori: George Costin, Adrian Nicolae
Sorin Miron, Nicoleta Hancu, Alexandra Fasola

Write a Comment

Comment

Webmentions

  • Memoria bocancului | Daily Acting

    […] trupa de actori a lui Frunza (acelasi nucleu de forta ca in “Ingeri in America” si “Scene din viata insectelor”) e capabila sa le sugereze dau forta si vigoare spectacolului de la CCUNB. Seriozitatea ideilor si […]