in Documentar european, Documentar World

E la nave va

Articol publicat in premiera de LiterNet
One World Romania 2016

Un nepot asaza, in 16 minute de scurt-metraj, o marunta poveste dintre cele pe care le pastreaza de la bunicul lui, taran in Basarabia. Intr-o noapte de iunie 1941, alaturi de alte sute de localnici, o familie de tineri incepe lungul drum al deportarii fara intoarcere in Siberia. Bunicul, pe atunci flacau, indeplineste dorinta de adio a femeii si ii recupereaza de la croitoreasa locului, o evreica ramasa fata-batrana, rochia favorita. Peste 74 de ani, se nastea “Siberia in rochie de vara”, omagiul acum-Quebec-oazului Bogdan Stefan pentru una dintre marile tragedii ale pamanturilor sale natale.

Felvidék, tinutul de sus in traducere din maghiara, Ungaria de Sus in istoriografia maghiara, e, astazi, parte din Slovacia. De-a lungul secolelor, si-a schimbat stapanirea cu o frecventa ce i-ar face si pe alsacieni sa paleasca de invidie. Intre 1946 si 1948, in siajul razboiului, din si inspre acest teritoriu, pe atunci parte din zona slovaca a Cehoslovaciei, au fost siliti sa plece si, respectiv, sa vina, mii de oameni. Mai intai, maghiari expulzati cu forta spre Boemia, partea ceha a Cehoslovaciei. Apoi, maghiari expulzati spre Ungaria. In fine, slovaci emigrand dinspre Ungaria, teoretic, voluntar, practic, greu de spus, in conditiile in care rezultatul negocierilor politice post-belice au hotarat, curat-paradoxal, ceva de genul “Maghiarii sunt deportati cu forta din zona slovaca, slovacii pot veni din Ungaria in zona slovaca doar daca vor. Conditie suplimentara: numarul oamenilor care fac cele doua tranzitii, una impusa, alta “la liber”, trebuie sa fie egal!”. Peste aproape 70 de ani, Vladislava Plančíková construia excelentul “Felvidék: Prinsi la mijloc”, lung-metrajul ce aduna marturiile catorva dintre supravietuitorii acelui bambilici cu destine pe timp de pace. Bonus: imagini de arhiva cu nemti civili, aliniati in plina zi de vara, la margine de drum, impuscati in calitate de reprezentatii ai natiunii criminale si apoi, in loc de constatarea decesului, pesemne, calcati atent cu camionul.

28 aprilie 1945. Serie nesfarsita de vapoare ce aduc in Malmö, de pe cuprinsul intregii Europe, supravietuitori ai feluritelor lagare naziste. Unul e intesat cu femei si copii sosind din Auschwitz. Altul e plin de barbati ce au luptat candva in Rezistanta norvegiana. Ici-colo, eroi al celei francize. Pe chei, un om manuieste o camera de luat vederi. La 70 de ani distanta, Magnus Gertten, descopera materialul filmat si isi procura lista pasagerilor. De aici, tinta e limpede: “Orice chip poarta un nume”. Filmul spune povestea catorva dintre supravietuitorii (obsedantul cuvant!) pe care emotionantul efortul detectivistic al lui Gertten (“frate” spiritual al acelei femei din “Lampedusa in Winter” ce incerca sa dea fiecarui cruci din cimitirul local numele imigrantului pe care il ocroteste) i-a pus fata in fata cu ei insisi, cei din primele clipe ale libertatii redobandite. Camera de acum capteaza reactii felurite, de la lacrimi de bucurie la mutenii cumplite, cu toatele unite de unanimul “no comment” la adresa anilor si intamplarilor de dinainte de Malmö. Camera de atunci capteaza mii de chipuri uratite, desfigurate de cele intamplate, mii de chipuri incercand, stangace, sa reinvete a zambi, mii de priviri cautand, inca paralizate de frica si incredulitate, confirmarea ca ce traiesc e adevarat, ca infernul e in urma, ca viata e inca cu putinta. Fuga spre zambet si cautarea febrila a unui foc pentru tigara sunt marile gesturi ale acelei debarcari ce, in plan strict uman, e peste orice D-Day.

Trei documentare de atunci, din anii acelei grozavii fara egal, pentru oamenii de azi, europenii ale caror smart-ecrane transmit zilnic chipurile sosite dinspre apele nord-Africii, dinspre apele Aproape-Orientului, dinspre bataia pustilor secerand, ca odinioara, destine, comunitati, traditii, vise.

“Siberia in a summer dress / Siberia in rochie de vara”
Canada 2015
Regie & Scenariu: Bogdan Stefan

“Felvidék: Caught in Between / Felvidék: Prinsi la mijloc”
Cehia & Slovacia 2014
Regie & Scenariu: Vladislava Plančíková

“Every face has a name / Orice chip poarta un nume”
Suedia 2015
Regie: Magnus Gertten
Scenariu: Magnus Gertten & Jesper Osmund

galerie-poster-orice-chip-poarta-un-nume-160221111034

galerie-poster-siberia-in-rochie-de-vara-160221112528

poster1

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.