in Metropolis

Fara dealuri

Viata din Romania anumitor filme se traieste dincolo si dincoace de dealuri. In muzica, vorbim, uneori, de blocuri. Emotiile urca, coboara, se rostogolesc, oamenii sunt prinsi in situatii ce le ofera alegeri, alegerile au consecinte, totul inca se joaca, totul e inca de pierdut ori de castigat.

Viata din America anumitor filme si piese de teatru nu admite nici cea mai blanda unduire. In lungile si fascinantele cadre cand priveste uriasele intinderi de pamant ce i se arata in fata, seriful lui Tommy Lee Jones din “No country for old men” incearca sa inteleaga de unde si de ce vine raul care ia in stapanire lumea din jurul lui. Privirea ii incremeneste in gol. Nu e nimic de inteles.

De dincolo de geamurile lumilor lui David Mamet, fie cea a falitilor agenti imobiliari din “Glengarry Glen Ross”, fie cea a maruntilor pierde-vara, esuati pana si in ipostaza de infractori din “American Buffalo”, un hau fara de sfarsit inghite pana si cea mai firava urma a unui drum in cautarea a ceva.

In “Leaving Las Vegas”, “American Psycho”, “Shame” ori portiunea non-politically corect din “Flight”, oamenii lui Nicholas Cage, Christian Bale, Michael Fassbender si Denzel Washington, alaturi de partenerele lor feminine, amante, surori ori doar inchipuiri, se drogheaza cu alcool, iarba si sex pentru a fugi, a fugi si iar a fugi de banalitatea absurda a simplei, purei, bughezei, corporatistei, confortabilei, linistitei existente.

Dincolo de consistele portii de parodie cu subiect multiplu, “Killing them softly”  e inca un imn cantat nimicului asurzitor ce ameninta sa inghita pana si aparent-trepidanta meserie de ucigas platit. Duse e epoca pac-pac-ului asezonat cu dileme morale despre onoare, familie, prietenie si, eventual, lege si ordine. De-o parte si de alta a pistolului se afla personaje in egala masura cuprinse de boala pe nume moarte. Difera doar data inmormantarii. “Chestie de organizare”, cum ar spune soferul jucat de Ion Fiscuteanu in “Filantropica”.

“Tom si Jerry”, proaspata premiera a Metropolisului, paseste apasat in desertul de nimic desenat de productille anterior amintite. Poate ca Rick Cleveland a scris textul cu gandul la o satira multi-stratificata a societatii americane post-moderniste. Florin Piersic Jr. i-a aplatizat insa toate cutele, asezand pe scena un urias cearsaf, patat de rauri de sange, zgaltait, cand si cand, de oarece portii de umor, dar perfect intins, impecabil plat, fara urma de relief, fara regrete ori sperante, inghitind pofticios orisice dilema morala, relatie emotionala, vis intru realizare personala.

Ucigasii jucati de Paul Ipate si de acelasi Piersic, ucenic si maestru in candva rafinata arta a reunirii discrete dintre cele doua taramuri, isi asteapta victimele (revoltator de talentul Laurentiu Banescu, in multiple, destepte, memorabile roluri) cu un plictis greu de disimulat. Rarele piscuri de entuziasm juvenil ale invatacelului jucat de Ipate sunt degraba curmate de minimalismul emotional al profesionistului interpretat de Piersic. Totul e invelit intr-un dialog de sorginte Scorsese-iana, pe care cei doi actori se pricep de minune sa il ofere publicului cu ritm si poanta.

Din crima in crima, cei doi ne plimba pe deasupra desertului de nimic cu care Cleveland, Piersic si toti ceilalti de mai sus asimileaza America timpurilor noastre. Si oricat de mult ne-am stradui, urmand modelul platourilor incase,  sa descoperim in uriasa intindere un desen, un cuvant, un semn de ratiune, de logica, de frumos, de sens, efortul nostru e inutil. Intr-o secventa de final ce aminteste, ca intensitate si semnificatie, genialul final al “Napastei” afrimiene, Piersic ne anunta ca am intrat intr-un teritoriu la a carui poarta am lasat toate urmele a ceea ce era candva omenescul.

Are we human or are we puppets?

PS
In acest text, ca si in lumea teatrala si cinematografica vie a ultimilor 20 de ani, exista un singur Florin Piersic. Are 44 de ani si e una dintre cele mai interesante personalitati de pe scenele si ecranele bucurestene.

Teatrul Metropolis
“Tom si Jerry”
De Rick Cleveland
Regie si Traducere: Florin Piersic Jr.
Scenografie: Tudor Prodan
Actori: Florin Piersic Jr., Paul Ipate, Laurentiu Banescu

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.