in Vígszinház, Budapesta

Fiti oamenii cei buni din Seciuan!

Festivalul International de Teatru Interferente 2016
Text publicat in premiera de LiterNet

Cortina ramane pe jumatate ridicata. Sunt 3 ore de la debutul “Omului cel bun din Seciuan”, montarea din 2012 a Teatrului de Comedie din Budapesta, care a incheiat, duminica seara, cea de-a 5-a editie a Festivalului clujean Interferente. Remarcabila actrita Enikő Eszenyi isi rosteste monologul final. Luminile uriasului candelabru din mijlocul tavanului Salii Mari a Teatrului Maghiar de Stat sunt aprinse. Actorii privesc spre sala. Cuvintele sunt pentru spectatori.

Omul cel bun din Seciuan si-a dezvaluit taina: e acelasi cu omul cel rau. Shen Te egal Shui Ta. Varul cel rau a fost inventat de femeia cea buna ca masura de protectie in fata isteriei galopante pe care o declanseaza in jurul sau orice sambure de bunatate. Enikő Eszenyi da la o parte mastile celor doua personaje pe care le-a intruchipat pe scena. Ele n-au existat decat pentru a sluji o idee: binele are nevoie de rau pentru a izbuti pana si cea mai mica victorie. Chiar si asa, chiar si cu carja din tabara adversa, el sfarseste sfartecat intre atatea maini care i se intind. Maini care cersesc, maini care imping, maini care rup.

In viziunea cehului Michal Dočekal, binele pierde partida. In cea a lui Andrei Serban, exprimata in montarea de la Bulandra prezentata cu doar doua seri mai devreme pe aceeasi scena, speranta e mai pregnant ingaduita. Indiferent insa de nuante, demersul ambilor artisti priveste sala. Oamenii din staluri. Adevarata miza nu e in Seciuanul de pe scena, ci in cel de pe strada. Si in cel de pe strazile Clujului, Budapestei, Bucurestiului si asa mai departe.

Brecht invoca, poate ironizand, poate visand, poate putin din amandoua, aparitia unei altfel de lumi, a unui altfel de om. Nu a fost, nu este si nu va fi singurul artist care, confruntat cu mizeria si nedreptatea cotidiene, va gandi in termenii unei schimbari radicale. Si totusi, mesajul textului sau, felul in care regizorii, actorii il inteleg si il interpreteaza vorbeste mai degraba de pasii mici pe care fiecare dintre martorii piesei si dintre eroii vietii reale e capabil si dator sa ii faca pentru a produce binele. E banal, e ne-revolutionar, e ne-spectaculos, dar e pesemne singura cale.

Interferente 2016 s-a incheiat cu un scurt discurs de multumire rostit de Gábor Tomp, directorul teatrului-gazda. Un discurs de un minut si jumatate, rostit, nu citit, in maghiara, in romana, in engleza. Asa cum au fost supra-titrarile pe tot parcursul celor 10 zile de festival. Pentru a talmaci replici rostite in slovena, macedoneana, coreeana, italiana, germana, franceza, rusa si, desigur, in cele trei limbi deja amintite. Pare banal, ne-revolutionar, ne-spectaculos? Asa arata victoria binelui!

Vígszinház / Teatrul de Comedie din Budapesta
“Omul cel bun din Seciuan”
Text:  Bertolt Brecht
Regie: Michal Dočekal
Scenografie: Martin Chocholoušek
Muzica: Paul Dessau
Costume: Kateřina Štefková
Actori: Enikő Eszenyi (Shen Te / Shui Ta), Tamás Lengyel (Sun, un aviator),
Máté Mészáros (Vang, un sacagiu), József Kerekes (Su Fu, barbierul),
Sándor Lukács (Doamna Sin), Ferenc Borbiczki (Lin To, tâmplarul),
Péter Telekes (Zeu 1), Béla Fesztbaum (Zeu 2),  Áron Molnár (Zeu 3)

omul-cel-bun
Sursa foto: site-ul oficial al Vígszinház

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.