Text publicat in premiera de LiterNet
Intamplarea face ca replica parafrazata in titlu sa fie spusa, in original, de personajul lui Jack Nicholson din “Oameni de onoare”. Nicholson, cel al carui prim Oscar se datoreaza rolului R.P. McMurphy din “Zbor deasupra unui cuib de cuci”, legendara ecranizare a romanului omonim al lui Ken Kesey realizata de Milos Forman in 1975.
Nu mai putin legendara este si dramatizarea, de asemenea omonima, datorata lui Dale Wasserman si publicata in 1963, la un an dupa aparitia romanului. Despre dramatizare va fi vorba in textul de fata. Mai exact, despre versiunea ei Metropolis 2018, tradusa de Adrian Nicolae si pusa in scena de Victor Ioan Frunza.
Andrei Hutuleac e Jack. Jack din Zbor, Jack din Oameni de onoare. Obsesia lui nu e adevarul, ci libertatea. De fapt, nu e a lui, ci a celor pe care ii intalneste in spitalul de boli mintale.
El are libertatea, o traieste, o considera implicita si isi construieste viata pornind de la acest adevar primar. Ei, ceilalti, pacientii, refuza libertatea, fug de ea, isi ambaleaza frumos vietile si le predau spre pastrare & indrumare asistentei-sef Ratched (Corina Moise, sau, intr-o alta versiune de distributie, Nicoleta Hancu).
Hutuleac este libertatea. La prima-i aparitie, asemanarea cu Nicholson izbeste si, cumva, deruteaza. Pe masura ce spectacolul curge, cel mai important actor din trupa lui Victor Ioan Frunza editia-2018 (e un subiect aparte formidabilul balans de prim-plan pe care il realizeaza Frunza intre George Costin si Hutuleac) confisca orice tentatie de comparatie. Spectacolul de la Metropolis e al lui si doar al lui, dupa cum ale lui si doar ale lui sunt interpretarile live ale “Revolution”, “Satisfaction” si “Sound of silence”.
Anuntata prin formidabilul rol (totusi, secundar) din “Mobila si durere” de la Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Balcescu” si de Miroiu din “Steaua fara nume” de la acelasi teatru, cariera lui Andrei Hutuleac a explodat odata cu mutarea trupei la Metropolis. “Amadeus”-ul din 2016, “Hamlet”-ul din 2017 si “Zborul” din 2018 formeaza tripleta de spectacole care l-a transformat pe omul lui Frunza dintr-un tanar promitator intr-unul dintre marii actorii ai teatrului romanesc. Si asta la 28 de ani neimpliniti!
Cand Luka lui Zsolt Bogdán intra in arca imaginata de Dragos Buhagiar pentru “In adancuri” / Azilul de noapte al lui Yuri Kordonsky de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, ceva adanc si definitiv se schimba in lumea cazuta in care acesta (aparent) cauta adapost. Nu altfel stau lucrurile cu aparitia lui McMurphy in mijlocul micului grup de bolnavi condus de Dale Harding in “Zbor deasupra unui cuib de cuci”, caruia Sorin Miron ii contureaza impecabile trasaturi de om perfect sanatos, integral imbolnavit de frica de a trai.
Luka si McMurphy revendica trecuturi sulfuroase, refuza steoretipurile deghizate sub forma de reguli de convietuire si ii privilegiaza pe cei nebagati in seama. In “Zbor”, de pilda, Bromden-ul lui Alin Florea exista doar in propriile vise-cosmaruri (minunat asezate in scena de scenografia Adrianei Grand si de momentele coregrafice fara-de-autor-si-dansatoare-numiti-in-putinele-informatii-disponibile-despre-spectacol) pana cand McMurphy il priveste cu incredere. Nastia lui Anikó Pethő e indemnata de Luka sa duca visul nascut de Anna Karenina, Billy al lui Voicu Aanitei traieste fericirea de-o seara datorita lui McMurphy. Si asa mai departe.
Oamenii, insa, refuza sa creada pana la capat in acesti Christi-deloc-tristi deghizati si veniti printre ei. Nu vreun (Dumne)zeu refuza, de fapt, ei, ci haturile propriei existente. Frunza insceneaza cu o cruzime impecabila spaima suprema a omului de ieri, de azi si, pesemne, dintotdeauna: viata traita pe cont propriu.
Metropolis – Sala Mare
“Zbor deasupra unui cuib de cuci”
Text: Dale Wasserman
Dupa un roman de Ken Kesey
Traducere: Adrian Nicolae
Regie: Victor Ioan Frunza
Scenografie & Costume: Adriana Grand
Conducere muzicala: Andreea Csibi
Actori: Andrei Hutuleac,
Alin Florea, Sorin Miron, Corina Moise,
Voicu Aanitei, George Costin, Adrian Nicolae,
Codrin Boldea, Carol Ionescu,
Nicoleta Hancu, Ana Cretu, Alexandru Pavel,
Andrei Redinciuc, Sorin Flutur, Anton-Miron Presan,
Ionut Iftimiciuc, Tudor-Cucu Dumitrescu