in Oradea - Teatrul Regina Maria

Lache si Mache in cautarea unui autor

FNT 2017
Text publicat in premiera de LiterNet

O cafenea (de gara) ca toate cafenelele. Lui Caragiale. O seama de personaje (in cautarea unui autor?) ca toate personajele. Lui Pirandello. Sa desprindem doua dintre ele: Omul cu floarea in gura (Serban Borda) si Clientul obosit (Sebastian Lupu). Amfitrionii neoficiali ai spatiului cu alura de decor oniric (scenografia: Adrian Damian).

Vorbele sunt ale italianului (scenariu dramaturgic Anca Maniutiu pe baza textelor „Omul cu floarea în gură”, „Uriașii munților”, „Șase personaje în căutarea unui autor”, „Astă seară se improvizează”), dar costumele (Luiza Enescu), palariile, look-ul vorbesc de lumea prahoveanului.

Si, pana la urma, de ce n-ar vorbi? Doar 15 de ani ii despart pe cei doi uriasi. E drept, sirul marilor scrieri ale italianului a inceput dupa ce romanul isi incheiase capodoperele, dar exista un element comun care ii apropie semnificativ.

Caragiale insceneaza ridicolul existentei, impingand limitele ironiei pana pe culmile absurdului. Pirandello prelungeste angoasa lipsei de sens in interiorul teatrului. Nu doar ce se arata pe scena vreun rost, dar insusi actul de a juca non-sens-ul e inutil. Romanul caricaturizeaza viata. Sicilianul caricaturizeaza caricaturistii.

Jumatate dintre ceasurile cafenelei functioneaza. Alandala. Cealalta jumatate nu merg deloc. Dereglarea timpului e semnul de pe urma al dereglarii lumii.

Lache si Mache livreaza, cand si cand, cate o replica stralucitoare. Puseuri rarissime de speranta intr-o mare de deznadejde reprezentata de suita miscarilor dezarticulate ale ansamblului. Luminile lui Lucian Moga focalizeaza asupra clipelor cand poezia inlocuieste neantul.

Andrea Gavriliu pune in ordine dezordinea, coordonand angoasele individuale traduse in gesturi repetitiv – autiste ale personajelor-clienti. Dimpotriva, coregrafa ordona haosul colorat in momentele aparitiei circului nuptial.

Mihai Maniutiu clasicizeaza un gen de teatru al miscarii care privilegiaza imaginea, fara a neglija cuvantul, rostit, totusi, altfel decat in reprezentarile curente. Scenele de grup nu exclud iesirile la rampa individuale.

Spectacolele sale din Timisoara, Turda, Bucuresti ori Oradea sunt o imbinare inedita de poezie – umor – oniric, privilegiind in egala masura gestul si nemiscarea, muzica si tacerea, reflectoarele si intunericul. O estetica trade-mark Maniutiu & Gavriliu care creste, se maturizeaza si devine din ce in ce mai atragatoare.

Teatrul Regina Maria Oradea
„Cafeneaua Pirandello”
Scenariu dramatic: Anca Maniutiu pe texte de Luigi Pirandello
Regie: Mihai Maniutiu
Coregrafie: Andrea Gavriliu
Decor: Adrian Damian
Lumini: Lucian Moga
Muzica: Mihai Dobre
Costume: Luiza Enescu
Actori: Serban Borda, Sebastian Lupu,
Denisa Vlad, George Voinese, Emil Sauciuc
Georgia Caprarin, Adela Lazar, Alina Leonte
Angela Tanko, Gabriela Codrea, Anda Tamasanu
Mirela Lupu, Richard Balint, Andrian Locovei
Consuela Egyed, Sorin Ionescu

Write a Comment

Comment