in TNB

Lady He-He

Text publicat in premiera de LiterNet

Lord Capulet (Ioan Andrei Ionescu, in mare forma si cu mare pofta de joc) costumat comme Lady Gaga, prestand live un Bad Romance antologic, impecabil sustinut de trupa de actori pe care inspiratia coregrafica a lui Florin Fieroiu si indrazneala vestimentara a duo-ului Dragos Buhagiar & Ioana Smara Popescu au transformat-o intr-un ansamblu de miscari, culori si sugestii de pus in heavy-rotation la MTV.

Julieta, Romeo, din nou Julieta, iarasi Romeo, inspirand heliu din baloane multicolore, ale lor voci pitigaiate gasind astfel un alt ton pentru o aceeasi, eterna, intrare in povestea aceea de o iubire pe care ni se pare tuturor ca o cunoastem.

Sala Studio a Nationalului transformata intr-o uriasa hala dezafectata, intesata de schele, scaune schioape, sticle goale, fotolii dezafectate, saltele mizere, inconjurata de ferestre sparte (ce, la rastimpuri, se transforma in vitralii) si usi masive (producand zgomote care zgarie & enerveaza), spatiu promiscuu, acoperit cu baltoace, pete si cioburi, cel mai improbabil, paradoxal si provocator decor pe care (doar) imaginatia unui scenograf (Dragos Buhagiar, of course) il putea propune pentru asa venerabila capodopera.

Mercutio (Marius Manole) rostind la microfon monologul Queen Mab of the fairies asa cum doar Marius Manole (Mercutio) ar putea sa o faca, Tibalt (Florentina Tilea) penduland intre rolul de DJ si cel de tanar / tanara insetat / insetata sa duca mai departe uriasa ura fara de inceput ori sfarsit ori ratiune (in dosul careia junii isi ascund adesea foamea de sens), Florentina Tilea (Tibalt) dand semnalul ambiguitatii de gen si preferinte sexuale la care se raliaza restul gastii conduse de Lady Gaga her/himself (vezi mai sus) – si toate acestea in sfant an al Centenarului! in sfanta saptamana a Referendumului !! in sfanta sala a Nationalului!!!

Lorenzo (Razvan Vasilescu, in rol de vrajitor jarmusch-ian, numa’ bun de un sequel la „Only lovers left alive”) lepadand insemnele preotesti in favoarea unei glugi de homeless, Lorenzo care isi prepara la microunde potiunile magice ce merg atat de bine cu vodca ieftina dosita la spatele pantalonilor rupti, Lorenzo, adica noua definitie a vechiului Dumnezeu, ascuns in cea mai adanca promiscuitate, unde nimeni, niciodata, nu l-ar cauta / gasi / venera.

Scena secretei casatorii, bijuterie amouroasa marca Yuri Kordonsky, din bube, mucigaiuri si noroi / Lorenzo logodit-a pe ei doi, Crina Semciuc (Julieta) stralucind, Ionut Toader (Romeo) coplesit, momentul acela care ramane cand toate s-au sters, amintind de toate marile productii din Romania ale marelui rus, de la „Unchiul Vanea” si „Inima de caine” incoace.

De-ar fi continuat asa cum a inceput, asa cum a curs in prima jumatate, asa cum exemplele de mai sus incearca sa ilustreze, „Romeo si Julieta” a lui Kordonsky de la TNB ar fi avut toate sansele sa captiveze, sa fascineze, sa enerveze, sa ironizeze, sa indrazneasca, sa darame, sa re-construiasca, sa faca istorie.

Din pacate, formidabila energie a scenelor de grup, curajul de a forfeca si re-aseza inteligent si relevant textul, indrazneala de a-l privi pe Shakespeare prin ochii unui 2018 ultra-emancipat (ah, „joint”-ul acela postit de partea feminina a Capuletilor pe canapeaua shuie!) se pierd in mare masura in partea secunda a spectacolului.

Sugestiile, poantele, inventivitatea cu care Kordonsky i-a facut pe Crina Semciuc (mai ales pe ea) si Ionut Toader sa domine scena pana la momentul exilului s-au transformat in conformismul recitarii pe repede inainte a unor monoloage lungi, greoaie (sunt momente cand si traducerea Violetei Popa nu ajuta), in refolosirea neinspirata a unor solutii care, prin non-unicitate, isi pierd calitatile (vezi selfie-urile si baloanele de He-He), in suprasolicitarea actorilor si lejera plictisire a spectatorilor.

Transformarea doicai intr-o Hero (?) careia Ada Gales ii imprumuta o stridenta a tonului si violenta a gesturilor slab justificate, decuparea neinspirata a replicilor unora dintre personajele secundare care are darul de a induce confuzie in ce le priveste identitatea (Lord & Lady Montague si Paris sunt cap de lista), agitatia colectiva lipsita de coerenta din scenele finala contribuie din plin la senzatia de partiala neimplinire pe care o lasa un spectacol care incepuse incantator.

Poate ca viitoarele reprezentatii vor corija parte dintre aceste neajunsuri. Poate ca Yuri Kordonsky va gasi acele idei capabile sa dea coerenta, credibilitate si farmec scenelor care nu conving. Poate ca ar merita amintit raspunsul pe care Liviu Ciulei l-a dat cand a fost intrebat ce inseamna regia: „Inseamna, in primul rand, logica, in al doilea rand, logica, in al treilea rand, logica. Si, daca mai e si putin talent, e foarte bine.”

TNB – Sala Studio
„Romeo si Julieta”
Text: William Shakespeare
Traducere: Violeta Popa
Regie & Adaptare: Yuri Kordonsky
Scenografie: Dragos Buhagiar
Costume: Dragos Buhagiar & Ioana Smara Popescu
Coregrafie: Florin Fieroiu
Actori: Crina Semciuc, Ionut Toader,
Razvan Vasilescu, Ioan Andrei Ionescu,
Marius Manole, Florentina Tilea
Ada Gales, Lari Giorgescu

Colaj foto Florin Ghioca, realizat de TNB – Sursa foto

Write a Comment

Comment