in Cluj - Teatrul Maghiar

Leonizi si Efimite

FNT 2013
25 octombrie – 3 noiembrie
Articol aparut initial pe LiterNet

In cea mai recenta carte a sa, „Dragul meu turnator”, Gabriel Liiceanu descrie cu lux de detalii si de documente felul in care Securitatea il urmarea in cele mai mici amanunte in anii ’70. Dincolo de grozavia actului in sine, uimeste amploarea operatiunii si tendinta patologica de a umple de semnificatie cele mai banale gesturi ale urmaritului. Exista, bunaoara, o adevarata obsesie a securistilor privitoare la sacosele sau gentile pe care Liiceanu le poarta de colo-colo in activitatile sale cotidiene (mers la piata, la serviciu, la intalniri cu prietenii). Sacosa, obiectul opac al carui interior poate adaposti orice, de la o paine si un kil de rosii pana la documente dintre cele mai periculoase pentru oranduirea de partid si de stat, devine un obiect de cult in Romania materialista a acelor ani.

Sacosa este si laitmotivul portiunii de debut a „Leonida Gem Session”, unicul spectacol al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj aflat in selectia FNT 2013. In plin an Caragiale (piesa si-a avut premiera in 2012), Gábor Tompa si vechiul sau colaborator András Visky realizeaza, pornind de la textul-bijuterie „Conu’ Leonida fata cu reactiunea”, un spectacol cu un mesaj de o violenta fara precedent in repertoriul ultimilor ani al exceptionalei trupe clujene. Pornita din miezul blocurilor mizere ale anilor ’80, din urechile setate sa asculte cea mai mica miscare a vecinului si din gurile pregatite sa raporteze cea mai vaga adiere de sacosa, „Leonida Gem Session” e o fabula crancena in care nerozia fudula a cetatenilor de bloc impecabil reprezentati de duo-ul Leonida (András Hatházi) – Efimita (Zsolt Bogdán) face un mix sinistru cu cretinatatea institutionala a Securitatii atot-stiutoare.

Leonida si Efimita traindu-si delirul intr-un apartament optzecist impanzit de microfoane ce hranesc pixurile functionarilor-ascultatori, iata o idee artistica ce face cat o carte groasa de istorie contemporana! In rolul Saftei, slujnica asteptata sa faca focul matinal, il regasim, inevitabil, pe tovarasul ofiter (Miklós Bács), demnul reprezentat al institutiei chemate sa slujeasca poporul de leonizi si efimite. Nici ca se putea o mai fidela reprezentare a realitatii supra-realiste pe care am trait-o si pe care unii dintre noi inca o mai traiesc.

„Am venit sa fac curat!”. Cetateni si securisti, personaje de Caragiale si personaje de Tompa, cu toatele incremenesc. O femeie de serviciu (Kati Panek) tocmai a aparut pe scena. Cu mop de ultima generatie, cu halat albastru si cu vorbele de mai sus. Tacticoasa, isi incepe treaba. Cin’ sa fie, cin’ sa fie? Ce personaj, ce eveniment a incercat, candva, sa faca un pic pe curatenie pe meleagurile astea?

In ultimul volum de „Orbitor”, Cartarescu isi imagineaza Revolutie ca pe o femeie uriasa calcand apasat asfaltul Bucurestiului. La Tompa si Visky, Revolutie e o biata femeie de serviciu. Ambele personaje sfarsesc la fel: violate 100% in toiul unui mare chef. Cu muzica, cu gratarel, cu tot ce trebuie ca sa fie frumos.

Teatrul Maghiar de Stat Cluj
„Leonida Gem Session”
Adaptare dupa Caragiale de Gábor Tompa si András Visky
Regie: Gábor Tompa
Dramaturgie: András Visky
Scenografie: Carmencita Brojboiu
Muzica: Vasile Sirli
Actori: András Hatházi, Zsolt Bogdán, Miklós Bács, Kati Panek
Gábor Viola, Loránd Farkas, Szabolcs Balla, Róbert Laczkó Vass

Write a Comment

Comment