in Bulandra

Liviu în pamperșii lu’ Ion

Text publicat in premiera de LiterNet

Richard 3 se joaca aproape exclusiv cu fata spre public. Fiecare dintre cei 12 actori are un singur partener: spectatorul. Ceea ce fusese anuntat, ca tendinta, de precedenta montare a lui Andrei Serban puternic ancorata in imediat, Mult zgomot pentru nimic de la Comedie, se transforma in regula in proaspata premiera de la Bulandra.

Nu mai e loc / timp de aluzii, de metafore, de bile lovite cu manta. Timpul / Vremurile nu mai au rabdare, urgenta nemerniciilor de partid si de stat cere actiune rapida, ascensiunea imposturii, hotiei, dictaturii se cuvin a fi oprite fara amanare.

La finalul avanpremierei din seara de 8 martie, pe cand zambetul acela se raspandea peste sala, o voce feminina (exista si versiuni non-roz ale zilei femeii) a spus clar, raspicat si simplu: “Haideti la vot! Jos, PSD!”. Mesaj limpede (al piesei), reactie pe masura (din public).

*

Zambetul acela era al lui Richmond, alter-ego al lui Richard. Tot asa cum, in imediatul mioritic, Liviu e doar o noua reincarcare a lui Ion. In adaptarea Danielei Dima, actualitatea tulburatoare a textului lui Shakespeare devine extrema. Dar ce nu e extrem in acest spectacol al lui Andrei Serban?

Venit in siajul Vaduvei vesele de la Opera Nationala Bucuresti & Opera Nationala Romana din Iasi si a mai sus-evocatului Mult zgomot pentru nimic, in contextul Negutatorului din Venetia al lui Gábor Tompa de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, al Scrisorii pierdute a lui Victor Ioan Frunza de la Metropolis, al Padurii spanzuratilor adaptate de Radu Afrim pentru TNB si al Coriolanus-ului lui Ducu Darie de la Bulandra-Icoanei, Richard 3-ul lui Serban de la Bulandra-Izvor, adaptare a montarii sale din 2018 de la budapestanul Radnóti Miklós Színház, ridica temperatura teatrului politic de pe scenele romanesti pana aproape de limita de fierbere.

In fapt, teatrul oglindeste strada. “Iesiti din casa, daca va pasa” se transforma in actori care vorbesc direct cu publicul, lumini care se deschid, la rastimpuri, peste staluri, Shakespeare insusi (ah, cat de absurd va arata Gala UNITER 2020 daca dintre nominalizatii la rol secundar masculin / feminin va lipsi Cornel Scripcaru! Ce ar fi nou, insa, dupa Pavlu, Coriolanus si Gala UNITER 2019?) le sopteste replici personajelor din Richard 3 pentru ca acestea sa le amplifice, la lavaliere si microfoane, spre auzul si actiunea oamenilor de aici si acum.

*

Actoria si forta ei formidabila! Cea care ii permite unui om sa interpreteze un rege (care ironizeaza pana la disperare apelul la amnistiere / gratiere), la cateva luni dupa ce a facut parte dintr-un guvern (care s-a batut si continua sa se bata pentru amnistiere / gratiere).

*

Richard 3 in piele de sarpe. Richard 3 in pijama cu Mickey Mouse. Richard 3 in pamperși. Richmond in piele de sarpe. Costume by Fruzsina Nagy si Dalma Szuzsanna Szoke. Chapeau!

In oribila scena a cosmarului, un dictator bantuit de stafiile celor ucisi (fantome defiland inchise in costumatii ce duc cu gandul la niste horror-martisoare) se plimba, desfigurat, singur si (aproape) gol pe scena.

Cu cateva secvente mai devreme, el isi intrebase supusii atent-controlati daca il mai vor la putere (orice asemanare cu fapte din realul imediat e atent cautata). Acum, ros pana la os de demonii neincrederii in orice alta faptura vie, hâda aratare se prabuseste sub apasarea puterii absolute pe care o detine si pe care nu stie cu ce sa o umple.

Pentru scurtul ragaz al domniei lui Richard 3, Andrei Serban alege galbenul drept culoare dominanta. Pentru costume, pentru decoruri, pentru obraji. Un icter pune stapanire peste conducator si peste tara. Ficatul e atacat, puterile slabesc, moartea ranjeste.

Dintii, semn al nelinistii starnite de pe Richard 3 inca de la nastere! Dintii, pe care Serban pune reflectoarele pentru a amplifica uratenia, pentru a potenta obrazul desfigurat, pentru a infige in amintirea spectatorului teama fata de raul care ameninta sa se labarteze peste tot si toate.

*

Actorul si forta lui formidabila! Intre 8 si 15 martie, Marius Manole il joaca de 6 ori pe Richard 3. In zilele de pauza de la Bulandra, actorul se muta la National, pentru a fi constiinta lui Apostol Bologa. Cate 3 ore si jumatate pe scena, de-a lungul a 8 seri consecutive! N-ar fi rau sa nu uitam aceasta cand plangem, iresponsabil-paseist, actorii care nu mai sunt, incapabili sa vedem ca arta lor e dusa mai departe de cateva nume (cel putin) la fel de uriase ale prezentului.

*

Femeile. Regina alungata (Cornel Scripcaru), regina en-titre (Rodica Lazar), regina lui Richard 3 (Alexandra Fasola), mama (Mirela Gorea). Singurele personaje care i se opun lui Richard 3. Pentru barbati, Shakespeare rezerva exclusiv roluri de slugi sau de natangi, degraba dusi cu vorba de manipulatorul-sef. Serban pluseaza, facand, de pilda, din mai-marele bisericii un orb-slugoi pe care George Ivascu il interpreteaza excelent intr-una dintre cele mai bune scene comice ale montarii.

Singurele scaderi de ritm ale spectacolului vin din, uneori, prea-lungile si predictibilele scene cand Richard 3 isi joaca pe degete masculii compatrioti. Infruntarile sale cu cele trei versiuni ale femininului, insa, aproape ca suprima respiratia salii. Tot asa cum o face monologul de debut al lui Manole. Si acel ranjet de final.

*

Luminile lui Serban tin loc de scenografie. Vedete in precedente spectacole ale regizorului, reflectoarele bine tintite trec acum in plan secund. Piesa avanseaza pe baza de culori.

Scena e cand rosie, cand albastra, cand galbena, cand multi-colora. Neoanele vertical-orizontale, incastrate in cartoanele ce formeaza decorul, confisca retina.

Scopul lui Serban este scoaterea spectatorului din zona de confort. Cu orice mijloace artistice. Pe langa vorbe, culorile zgandare, la randu-le, viscerele.

*

Azi, iarna vrajbei noastre da in clocot. Teatrul nu fuge de istoria clipei si nu isi abandoneaza responsabilitatea. De pe din ce in ce mai multe scene si trepte ale teatrelor din Cluj, din Bucuresti si din restul tarii, artistii vorbesc, demascand raul si chemand la oprirea ascensiunii sale.

La 30 de ani de cand s-a scandat, murit si trait pentru ea, libertatea redevine mare miza a existentei fiecaruia dintre noi. De aceea, Richard 3 si toate spectacolele evocate mai sus lovesc din plin si nu ne ingaduie linistea.

Bulandra – Liviu Ciulei
Richard 3
Text: William Shakespeare
Traducere & Adaptare & Regizor asociat: Daniela Dima
Regie & Scenografie & Lumini: Andrei Serban
Consultant spatiu scenic: Octavian Neculai
Costume: Fruzsina Nagy & Dalma Szuzanna Szoke
Muzica: Raul Kusak
Actorie: Marius Manole, Cornel Scripcaru,
Rodica Lazar, Alexandra Fasola, George Ivascu,
Catalin Babliuc, Constantin Dogioiu, Alin State,
Mirela Gorea, Lucian Ifrim,
Adrian Ciobanu, Catinca Maria Nistor

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.