Text publicat în premieră de LiterNet
Cum vă sună titlul? Straniu, nu? Ireverențios? Provocator? Poate că e câte puțin din toate acestea, nimic de zis. Dar, în primul rând, e o încercare a scriitoarei basarabene Nicoleta Esinencu de a demonta unul dintre stereotipurile adânc înrădăcinate în imaginarul civilizației creștine de la începuturi și până în prezent: primatul bărbatului în fața femeii pe motive religioase.
Evanghelia după Maria, spectacolul pe textul Nicoletei Esinencu co-produs de Theater Rampe (Stuttgart) și de Teatru-Spălătorie (Chișinău) și jucat săptămâna trecută la Centrul Educațional Replika, revizitează câteva dintre textele biblice, propunând o lectură în care genurile sunt inversate. Fiul devine Fiică, bărbatul datorează ascultare femeii, raportarea la divinitatea supremă se face la feminin.
Printre pasajele rescrise ale mitologiei creștine, cei doi actori (excelenta Doriana Talmazan și Kira Semionov) întruchipează destine feminine contemporane. Femei care refuză maternitatea atrăgându-și astfel oprobriul public, femei care asumă cu asupra de măsură maternitatea, muncind până la epuizare pentru a crește copiii abandonați sau ignorați de tată, femei supuse abuzului fizic și/sau psihic în familie și în afara ei, etc.
Este Biblia sursa machismului din societățile înconjurătoare? Este împotriva spiritului Bibliei încercarea de a demonta falsa supremație masculină, propunând firescul echilibrului între oameni, fără discriminare de gen sau de alt fel? Abuzurile de tot felul la adresa femeilor au drept sursă princeps cartea-princeps și / sau interpretarea ei vicioasă?
Acestea câteva dintre întrebările născute de un spectacol plin de vitalitate, montat din texte scurte, excelent subliniate de un univers vizual (becuri atârnând din tavan, beneficiind de filamente cu rezistență variabilă, ce poate fi lesne manevrată de la pupitrul tehnic pentru a complementa / contrapuncta discursul actorilor) și sonor ce are rolul de a include spectatorii în poveste, povești, interogații.
E de presupus că, pe măsură ce locul reprezentațiilor se mută de la Chișinău, la București, la Stuttgart și tot mai la Vest, parte din relevanța situațiilor ce dau seamă despre condiția femeii contemporane să își piardă din relevanță. E de constatat că, odată cu creșterea nivelului de trai, moravurile încep să-și piardă atributele sexiste, născând speranța unui viitor trăit în normalitate. Drumul e însă lung și, pentru zecile, poate sutele de milioane de oameni trăind încă în sărăcie în Europa (pentru a lua doar acest exemplu), e posibil ca finalul lui fericit să nu fie atins niciodată.
Theater Rampe (Stuttgart) & Teatru-Spălătorie (Chișinău)
Evanghelia după Maria
Text: Nicoleta Esinencu
Un spectacol de: Nora Dorogan, Nicoleta Esinencu,
Doriana Talmazan, Kira Semionov
Spectacol produs cu susținerea Szenenwechsel,
un program al Fundației Robert Bosch