Les films de Cannes à Bucarest 2016
Articol publicat in premiera de LiterNet
Daniel Blake e vaduv, e ironic, e tamplar, e istet, e bolnav de inima, e mandru. Aflat in recuperare dupa un atac de cord, ar vrea sa revina la munca, dar nu primeste acordul medicilor. Aflat in imposibilitatea de a-si castiga existenta, ar vrea sa beneficieze de cuvenitul ajutor social, dar nu primeste acordul unor functionari. Aflat intr-o profunda criza financiara si personala, ar vrea sa nu isi piarda demnitatea, dar e la un pas sa piarda contactul cu singurii oameni carora le pasa.
Ce izbea in “Moartea domnului Lazarescu” era indiferenta cu care feluriti doctori, ce altfel parea ca sunt competenti pe specialitatea lor, il priveau pe omul Lazarescu si cvasi-inexistenta unui sistem medical functional. Ce izbeste in “I, Daniel Blake” e indiferenta cu care feluriti functionari, ce altfel pare ca sunt buni cunoscatori ai job-ului lor, il privesc pe omul Blake si cvasi-sacralitatea sistemului de asigurari sociale. Ce ramane din ambele filme e individul fata cu sine insusi. Individul Lazarescu si individul Blake fata cu propriile defecte si propriile limitari. Individul medic si individul functionar fata cu propriile orbiri si propriile rautati.
Marele merit al scenariului lui Paul Laverty, pe baza caruia Ken Loach a facut filmul care i-a adus, in primavara curenta, al doilea Palme d’Or al carierei, e ca inlocuieste stereotipul numit sistem, distribuit mai mereu de comoditatea contemporana in rolul calaului absolut, cu cetatenii care il formeaza. Dupa cum, de partea cealalta a baricadei, in rolul victimei, Laverty si Loach distribuie un om in carne si oase, cu bune si cu rele.
Da, situatia in care se afla Blake e credibila, realista si absurda, deopotriva. Nu, motivul principal pentru care el a ajuns in aceasta situatie nu e vreo conspiratie mondiala, corporatist-capitalista, nici macar birocratia bine-organizata a statului britanic temeinic organizata si indreptata impotriva propriilor cetateni. Fiecare dintre functionarii cu care intra in contact personajul lui Loach, remarcabil interpretat de putin-cunoscutul Dave Johns, ar putea arunca la cos adjectivul “absurd”. Doar ca nu o fac. Fara ca asta sa deculpabilizeze aberatiile sistemului “gandit” din birouri demult desprinse de firul ierbii.
Pesemne ca multi dintre spectatori se vor identifica, fie si partial, cu Daniel Blake. Miza filmului e cati dintre noi ne vom identifica, fie si partial, cu functionarii.
“I, Daniel Blake”
Marea Britania & Belgia & Franta 2016
Regie: Ken Loach
Scenariu: Paul Laverty
Imagine: Robbie Ryan
Actori: Dave Johns, Hayley Squires