in UNATC

O sinucidere atent planificata

Text publicat in premiera de LiterNet

O tanara, Karolina, se hotaraste sa moara. Si moare. In ziua nuntii. Care devine a inmormantarii. Pardon, a incinerarii. Acolo incepe povestea. La crematoriu. In buza cuptorului. Dincolo de a carei trapa, dementialul decor al Danei Petre ingaduie felurite. Incepe “Absinth”.

Pe textul polonezei Magda Fertacz, Ilinca-Anamaria Prisacariu isi sustine examenul de licenta. Regie teatru. UNATC 2018. In mai. La etajul 3 al cladirii principale a universitatii, in ceea ce se numeste Platoul Ion Sava. O sala intima si nu chiar foarte mica. Paranteza: E nasol ca s-a pierdut studioul Casandra, dar, pe de alta parte, spatiile astea din UNATC sunt fermecatoare!

“Absinth” e dur, dar nu deprimant. Taios, dar nu macabru. Destept, emotionant si viu, in ciuda temei. Prisacariu alege un text proaspat (2005), actual, brutal, poetic. Nu e defel calea usoara pentru un examen de absolvire.

In buza cuptorului, vin tatal, mama, aproape sotul. Din vintrele cuptorului, apare duhul copilului nenascut, produsul avortat al unei relatii cu un pierde-vara sarmant. Un homeless. Un caine schiop. O amintire. O nalucire.

Karolina invie mai intai pe ecranul pe care Aproape Sotul proiecteaza video-urile pe care aceasta le-a inregistrat in preajma sinuciderii atent planificate. Apoi, Karolina retraieste parte din marile amintiri ale vietii pe care tocmai si-o sfarsise. In fine, Karolina exista in cutele propriei constiinte, macinate de avort, de iubirea pierduta candva, de atatea altele.

Prezent, trecut, vis, constiinta. Dialog in cheie realista, scene onirice, cadre cinematografice de Nou Val. Muzici de la The Kryptonite Sparks, taceri. Prisacariu gliseaza intre acestea toate cu maturitate si curaj. De fapt, nu aluneca doar la suprafata lucrurilor (cum ne invata DEX-ul despre verbul a glisa), ci se scufunda de-a binelea.

Cadrul e desenat de imaginatia Danei Petre si inspiratia luminoasa a lui Stefan Ioșca. Greul sta pe umerii Anamariei Feraru (Karolina) si ai lui Vlad Brumaru (Tatal). Relatia tata-fiica e cea mai puternica dintre cele neimplinite. Aproape Sotul (Florin Aioane) e mai degraba un rol secundar in viata protagonistei decat un om in carne si oase. Izbesc mai tare nalucirile: Copilul din burta (Alexandra Raduta) si Ex-ul / Un caine schiop (Nicolae Parpala). Mama (Andreea Șuilea) a fost si ramane departe.

Karolina e singura. Asa cum a fost mereu. “Absinth” e o tarie. Cine incepe asa, nu prea alte variante de continuare. Bafta, Ilinca!

Absinth se va juca joi, 24 mai, de la 6:30PM, si, in cadrul Galei Absolventilor UNATC, vineri, 1 iunie, de la aceeasi ora. Ambele reprezentantii se vor intampla in sala Platoul Ion Sava de la etajul 3 al cladirii principale UNATC (Str Matei Voievod 75-77). Intrarea va fi libera, in masura locurilor disponibile. Se recomanda rezervare prealabila la rezervari.unatc@gmail.com

UNATC 2018 – Examen licenta regie
UNATC – Etajul 3 – Platoul Ion Sava
“Absinth”
Text: Magda Fertacz
Traducere Luiza Savescu
Regie: Ilinca-Anamaria Prisacariu – Clasa Anca Bradu
Scenografie: Dana Petre – Clasa Nina Brumusila
Light design: Stefan Ioșca
Muzica: The Kryptonite Sparks
Miscare scenica: Mariana Gavriciuc
Actori: Anamaria Feraru (Karolina), Vlad Brumaru (Tatal),
Florin Aioane (Aproape Sotul), Alexandra Raduta (Copilul din burta),
Nicolae Parpala (Un caine schiop), Andreea Șuilea (Mama)

 

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.