Text publicat in premiera de LiterNet
“Moș Nichifor Coțcariul” este “întâia nuvelă românească de atmosferă. Din ea se trage toată nuvelistică noastră modernă”. Cu aceste doua fraze, incluse in “Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent” si repetate asiduu de site-urile de comentarii literare prefabricate, de folos (?) elevilor de liceu, George Calinescu confera prozei scurte a lui Ion Creanga un statut cu adevarat privilegiat.
La 142 de ani de la aparitia-i princeps, Alexandru Dabija, adica marele repovestitor contemporan al scrierilor lui Creanga, insceneaza nuvela, sub numele prescurtat “Mos Nichifor”. Pe scena de la Act, impreuna cu the one and only Marcel Iures, partenerul sau intru Creanga din “N-ai tu treaba!” (dupa “Danila Prepeleac”) si “Absolut!” (dupa “Ivan Turbinca”).
Coincidenta sau nu, cele doua cuvinte care caracterizeaza cel mai bine proaspata premiera de la Act sunt fix calinescienele “de atmosfera”. Fidel pasiunii sale (nu chiar) recent descoperite pentru cinema, Dabija produce un mediu-metraj (putin peste o ora) teatral, deloc strain de stilistica Noului Val cinematografic.
Un road-play lent (cea mai mare a spectacolului urmareste drumul cu caruta al celor doua personaje dintr-un sat moldovenesc catre Piatra-Neamt), cautat anti-spectaculos, presarat cu oarece poante (nu prea multe), curgand aparent molcom, pe baza de carutas batran & sfatos si de calatoare tanara & ascultatoare. Insusi climax-ul (oarecum previzibil, si totusi, atat de improbabil!) e tratat in cheie discreta, pe baza de reflectoare stinse si instrumente de suflat amintind de o recuzita nu neaparat muzicala.
Placerea cu care Iures isi joaca personajul devine rapid molipsitoare. Sunt momente cand insasi juna sa partenera de scena (Ruxandra Maniu e fix ce trebuie in rol de falsa ingenua) pare mai degraba un copil / spectator ascultand povestile fabulos narate de acest actor asemenea, pentru care intalnirea cu basmele si personajele satului e cheia de bolta a unei cariere cu totul remarcabile.
Mos Nichifor Iures are forta si abilitatea de a propune si instaura o lume ale carei farmece se dovedesc dulci-fatale pentru toti cei care ii trec pragul. Nelipsit de oarece vagi stridente misogin-xenofob-anti-semite, caracteristice epocii si contextului social descris de Creanga, universul povestitorului copleseste prin autenticitate, umor, intelepciune, inteligenta si experienta de viata.
Falsul mosneag nu propune un model ideal de existenta, ci mai degraba un model ideal de a asuma existenta. Nu neaparat vorbele sale, ci felul sau de a vorbi, nu neaparat gandurile sale, ci felul sau de a gandi, nu neaparat datele particulare ale vietii sale, ci felul sau de a onora, explora, devora viata ce i s-a dat.
Poate că azi suntem mai respectuoși, mai politicoși, mai bine-crescuți. Dar ceva din pofta nebună de a trăi, de a iubi și de a râde de viață a acelei lumi care azi nu mai există decât în povești s-a pierdut pe undeva pe drum. Ori poate doar s-a rătăcit.
Teatrul Act
“Mos Nichifor”
Dupa “Moș Nichifor Coțcariul” de Ion Creanga
Regie & Adaptare: Alexandru Dabija
Costume: Manuela Pungan
Actori: Marcel Iures, Ruxandra Maniu