in Fictiune mioritic

Privind in oglinda, privind in camera

Text publicat in premiera de LiterNet

Alex (Andi Vasluianu) e reporter la o televiziune de stiri. Pentru o transmiune in direct mai plina de adrenalina decat a concurentei a efectelor unei explozii, Alex isi convinge cameramanul, pe Andrei (Dorin Andone), sa fie mai curajosi-inconstienti decat colegii de breasla si sa intre in cladirea din care SMURD evacueaza morti si supravietuitori. Live-ul celor doi se termina abrupt. O grinda de beton il ucide pe Andrei si il raneste pe Alex. „A cui a fost ideea sa intrati acolo?”, intreaba avocata televiziunii (Mihaela Trofimov). „A lui Andrei”, minte Alex. De aici incolo incepe „Breaking news”.

*

Film al cautarii propriei constiinte, asemenea lui „Politist, adjectiv”.
Film al mizeriei si saraciei dintr-un oras de provincie in care Craciunul si Anul Nou sunt superlativele disperarii, asemenea lui „A fost sau n-a fost?” (barul Level One in care Alex incearca, in zadar, sa gaseasca un fost coleg de trupa rock de-ai lui Andrei, are alura Bar-ului prin fata caruia plimba Ion Sapdaru bradul acela descompus in dimineata emisiunii ce avea sa semnaleze geniul lui Corneliu Porumboiu).
Film al marii pentru care nu e niciodata sezonul potrivit, asemenea lui „Acasa la tata” (Vasluianu si Ioana Flora au de-acum la activ un film la Mangalia si unul la 2 Mai; urmeaza Vama Veche?).
Film al vietii de adolescent insingurat si furios, ultra-conectat si mega-derutat, asemenea lui „Lumea e a mea” (Voica Oltean, fiica lui Andrei, continua in chip remarcabil sirul pustoaicelor revoltate deschis de Ana Maria Guran in pelicula lui Nicolae Constantin Tanase).
Film al drumului spre mare, spre sine, spre un adevar rupand de trecut, caznind un viitor, asemenea lui „Marti, dupa Craciun”.
Film al descoperirii omului de langa tine, tocmai plecat pentru totdeauna, recompus din fotografii, bucati de marturii si inregistrari video, asemenea lui „Perfect sanatos” (nu, comparatia asta de pe urma nu e buna, „Breaking news” e chiar un film misto!).

*

Dupa ce isi ia in carca personajul si minciuna acestuia, Vasluianu ne poarta cu el vreme de 81 de minute. Camera lui Vivi Dragan Vasile nu-i ingaduie aproape nici o pauza. E mereu acolo, langa el, lipita de sufletul lui, dand la o parte strat dupa strat. Metafora perfecta a relatiei dintre operator si actor e cadrul in care Vasluianu da la o parte carpa ce acopera oglinda din baia apartamentului indoliat al parintilor lui Andrei.

*

Voica Oltean tocmai a inceput clasa a 12-a intr-un liceu bucurestean. Pesemne ca la vara va intra la UNATC. Miza va fi ca acolo sa nu piarda ce are acum: prospetime, tupeu, naturalete.

Asa cum personajul lui Vasluianu ne plimba pe noi prin cutele constiintei sale, asa si personajul Voicai il plimba pe cel al lui Vasluianu prin bolgiile durerii sale. Secventa imbratisarii celor doi tine afisul filmului. Dar cheia de bolta e cadrul cand fiica isi ordona singura „duble”, vorbind camerei ramase fara operator.

*

Poate ca personajul sotiei (Ioana Flora) e cam prea innegrit-sablonizat in nepasare, inutila-focalizare pe plod, imburghezire autista. Poate ca reactia pustoacei din momentul live-ului intrerupt al lui Vasluianu e necredibila (nu prea e clar cum putea vedea/auzi ea, de pe treptele bisericii, ce vorbea el undeva la 10-15 metri distanta). Dar in afara acestor imperfectiuni, „Breaking news” curge firesc, trist si implacabil, sadind regrete, nascand empatie, ridicand intrebari. Fara a fi o capodopera, e genul de film consistent, onest si frumos, la care revii cand si cand, atunci cand vrei sa taci si sa te tot duci departe de lume, aproape de oameni.

PS
Daca se va vorbi despre acest film, atunci se va vorbi despre minunatul debut al Voicai Oltean, despre scoala de imagine de cinema predata de Vivi Dragan Vasile, despre claritatea gandirii si siguranta executiei ale Iuliei Rugina, despre meseria de jurnalist, goana dupa senzational, insingurarea din lumea post-moderna. De fapt, breaking news-ul e un old news niciodata comentat: Andi Vasluianu e unul dintre acei putini si mari actori de cinema capabil sa duca pe umerii un film, oricat de complex, fara a confisca ecranul, privilegiindu-si colegii de platou si scenariul. And my Gopo goes to…

„Breaking news”
Romania 2017
Regie: Iulia Rugina
Scenariu: Ana Agopian, Oana Rasuceanu, Iulia Rugina
Imagine: Vivi Dragan Vasile
Actori: Andi Vasluianu, Voica Oltean,
Dorin Andone, Ioana Flora,
Mihaela Trofimov, Oxana Moravec,
Constantin Cojocaru, Angela Ioan, Anda Caropol,
Valeriu Andriuta, Lari Giorgescu, George Albert Costea

Write a Comment

Comment