FNT 2019
Text publicat in premiera la LiterNet
FNT 2019 a inceput pe 18 octombrie, in sala mare a TeatrulUI Odeon (plina in proportie de 65%-70%), cu spectacolul “Sam sau introducere in viata de familie” realizat de Bocsárdi László la Teatrul Tamási Áron din Sfantu Gheorghe, in coproductie cu Universitatea de Arte din Targu-Mures.
Sam (de fapt, Samuel) are 13 ani si doi parinti de moda noua, pe cale sa divorteze. Viola, fata pe care o place Sam, are tot 13 ani si doi parinti de moda veche, care i-au facut multi frati si surori.
Parintii lui Sam merg la mitinguri anti-sistem, se bat pentru cauze sociale si ecologiste. Parintii Violei promoveaza valorile Bisericii si tin la mare pret mesele cu intreaga familie.
Mama lui Sam (Márkó Eszter) se indragoste de Dragan (Pignitzky Gellért) kossovar cu apucaturi ciudate si se recasatoreste. Tatal lui Sam (Pálffy Tibor) participa la nunta fostei sotii, alaturi de vedeta culinara “Maia gateste” (Pál Ferenczi Gyöngyi) de care s-a indragostit uitandu-se la tv. Cei 4 dovedesc un inalt grad de civilizatie, tratand cu decenta o situatie care pe atatia alti semeni ai lor i-ar da pe mana propriilor (necontrolabil-negative) emotii.
Sam (Erdei Gábor, impecabil) participa, desigur, si el la nunta secunda a mamei sale, unde arunca, previzibil, cu orez. Asupra mirilor, asupra noului cuplu al tatalui, asupra publicului. Dupa multiple incercari de impacare a parintilor, Sam e departe de a se impaca cu noua situatie.
De partea cealalta, Viola (Korodi Janka, un nou rol remarcabil dupa excelentul Alice din spectacolul omonim prezentat de trupa teatrului Tamási Áron la FNT 2018) se bucura, o vreme, de linistea, siguranta si predictibilitatea oferite de familia ei. Apoi afla ca tatal are o alta familie, intr-un alt oras. Si totul se darama.
Scris in 2014, textul polonezei Maria Wojtyszko asaza, fata in fata, doua modele / ideologii de familie, aflate in anii de pe urma (nu doar in Polonia, dar in intreaga civilizatie occidentala), intr-un conflict mai mult sau mai putin mocnit. A prefera una dintre variante, cea intens post-moderna sau cea agresiv-traditionalista, era de rigoare.
Prezentand in chip convingator drama celor doi pre-adolescenti rataciti prin ruinele celor foste doua familii, Wojtyszko demasca falsa dilema. Nu exista model / ideologie de familie mai buna, exista doar victime si falsi invingatori.
In stilu-i deja inconfundabil, Bocsárdi László insceneaza povestea cu precizie si umor, presarand, pe ici-colo, bucatele de absurd, doze de oniric. Decorurile lui Bartha József plaseaza intamplarile din cele 27 de scene in care isi imparte Maria Wojtyszko povestea intr-un cadru aparent aseptic, delimitat prin linii riguroase (geometria contribuie la senzatia de precizie), intrerupt, cand si cand, de aparitii improbabile sub forma de copaci / liane, totul pe fondul unei uriase oglinzi in care se pot privi spectatorii.
Sam se bucura de prietenia a doi prieteni imaginari (de fapt, unul, dar schizofrenic), doi harciogi (sau hamsteri, in traducerea engleza) imbracati de Kiss Zsuzsanna in costume alb-negre complementare (Kónya-Ütő Bence si Bocsárdi Magor). Viola il invoca mereu pe Dumnezeu. Fiecare cu refugiul sau.
La scoala, Sam e mai intai victima bullying-ului prestat de Grzesiek (Fekete Lovas Zsolt), apoi devine prietenul lui Grzesiek. Modelul schizo al prietenului imaginar se replica in versiunea coleg bun – coleg rau a lui Grzesiek. Deruta se multiplica.
Cu look-ul ei ultra-cool, profesoara tanti Shultz (Szalma Hajnalka) contribuie la consolidarea derutei. Nici profesoarele nu mai sunt ce stiam a fi.
Intr-o lume etern miscatoare (lianele / copacii evocati mai sus), Sam si Viola se descopera, in fine, unul pe celalalt. E inceputul unei (poate) frumoase prietenii / iubiri. Sau e macar un punct fix in jurul caruia se poate construi un fel de univers.
Teatrul Tamási Áron din Sfantu Gheorghe
& Universitatea de Arte din Targu-Mures
“Sam sau introducere in viata de familie”
Text: Maria Wojtyszko
Traducere: Pászt Patrícia
Regie: Bocsárdi László
Scenografie: Bartha József
Costume: Kiss Zsuzsanna
Actorie: Erdei Gábor, Korodi Janka,
Márkó Eszter, Pálffy Tibor, Pignitzky Gellért, Pál Ferenczi Gyöngyi,
Fekete Lovas Zsolt, Szalma Hajnalka,
Kónya-Ütő Bence, Bocsárdi Magor