in POINT

Stofa de apostol a lui Tocilescu

Text publicat in premiera de LiterNet

„Mă, Spirică, mă! Tu ai fi fost bun de apostol, mă!”, ii spune soacra Chiriachita ginerelui Spirache spre finalul „Titanic Vals”-ului publicat de Tudor Musatescu in 1932. In „Bun de export”, debutul in dramaturgie al lui Alex Tocilescu, intamplat la 85 de ani distanta de aparitia primul text semnificativ al Musatescului, nu e, aparent, loc de duiosii si complimente.

Promovat ca „cel de-al doilea spectacol despre migrație din cadrul platformei de teatru GO WEST”, despre „Bun de export” anunturile promo mai spun ca „aduce în discuție fenomenul de brain drain (exodul creierelor) dinspre Est către Vest”.

Se poate, desigur, ca acesta sa fi fost gandul cu care Tocilescu sa fi pornit la drum sau sa fi fost rugat sa plece la drum de catre platforma Go West, cea care a avut ideea piesei. De la gandul initial, insa, si pana la premiera de la POINT, e, din fericire, cale lunga. Asa ca, in loc sa ne pomenim cu un spectacol care sa ilustreze o idee, ne pomenim cu un spectacol care asaza reflectoarele pe un om. Cu toate beneficiile care decurg de aici.

Omul e Tocilescu. Alex. Publicitarul. Scriitorul. Posesorul de pisici si de Simona Ionescu. Reintorsul in tara din care plecase pe la 8 ani. Alaturi de mama sa. Si de tatal sau. Tocilescu. Alexandru. Regizorul. Posesorul de amulete, de inele, de superstitii si de oarece geniu. Fiul unui alt, desigur, Tocilescu, din familie buna si dintr-un acelasi bloc bucurestean (zona Felix – Cuza) in care locuieste si Tocilescul in chestiunea acestui text. Bloc al carui presedinte devine. Pentru a-l renova. Pentru a nu-l lasa sa cada la asteptatul cutremur. Pentru a-l salva de la „nu e treaba mea, domnule, ce treaba am io, io am munca mea, familia mea, necazurile mele, ce treaba am io cu blocul in care stau / strada pe care parchez / orasul in care locuiesc?”.

Tocilescul din piesa, delicios jucat de Constantin Dogioiu (care alaturi de Crina Ene, Silvana Negruțiu si Alexandru Zob formeaza o distributie impecabila,  capabila sa duca ritmul just-ultrahaios-atroce impus de Catinca Draganescu), deviaza binisor de la biografia dramaturgului, devenind atat primar, cat si dictator de bloc. Cu ce rezultate, e usor de intuit. Mai ales pentru cei care frecventeaza literatura sfumoristica a autorului, de gasit in analele editurii Polirom.

Mai greu de intuit e ce se gaseste prin cordul unui cetatean mioritic care se incapataneaza sa incerce sa traiasca dincolo de lehamite si de stereotipuri. Fara porniri eroice, fara suspiciuni de geniu, bifand o lunga serie de erori, lasitati si dovezi de imaturitate. Plus oarece burta, multa chelie si hiper-timiditate. Ar fi un anti-erou perfect daca n-ar fi pornirea asta tampa care l-a cuprins de-o vreme: a renuntat sa mai renunte.

Adevarul e ca Tocilescu e un bou. Un bou care isi da demisia dintr-un job comod-burghez in Frankfurt. Un bou care fuge din New York-ul la care balim cu totii. Cu tot cu poloneza asociata. Un bou care nu se prinde nici cand gagica e in/cu limba dupa el. Un bou care viseaza la prietenii care dureaza o viata, la blocuri care bat secolul, la vecini care isi ordoneaza prioritatile, la un oras luat in primire de oameni care nu vor sa-l lase sa moara.

Un bou care isi cauta un fel de drum, care se rataceste de nici nu mai stie cate ori, care se da tot cu capul de toti peretii posibili si imaginari (mai ales), dar pe care il simti atat de aproape, incat realizezi destul de rapid ca, de fapt, boul esti (si) tu, ca in tot ce se intampla pe scena e o halca teribil de mare de propria ta deruta, din propriile tale visuri, din propriile tale sperante, asa cum, pe vremuri, intelegeai ca in nenea Spirache ala moale, prafuit, incapatanat si ‘otz din Titanic Vals e o bucata din din nazuintele fiecarui om catre micul sau paradis imposibil.

Ma, Tocilescule, ma! Tu esti bun in orasul asta, in tara asta, in momentul asta mult mai tare decat iti inchipui, ma! Si eu iti zic toate astea, desi nici macar soacra nu-ti sunt!

 

POINT
„Bun de export”
Text: Alex Tocilescu
Regie: Catinca Draganescu
Scenografie: Omid Ghannadi
Actori: Constantin Dogioiu, Crina Ene,
Silvana Negruțiu, Alexandru Zob

Write a Comment

Comment