in Ecrane

Supra-comédie umana

Doi escroci, o ea si un el, o Amy Adams superbissima (39 de ani la momentul turnarii filmului!) si un Christian Bale de nerecunoscut (burta, chelie, ochelari cu rama groasa, Constantin Codrescu-look), vand iluzorii credite la banci straine cetatenilor ultra-creduli, dispusi sa le plateasca un comision nerambursabil de cinci mii de dolari. Averea sporeste, FBI-ul pandeste. Totul bazat pe fapte, din pacate, reale.

Premisele “American Hustle” sunt din aceeasi familie cu cele din “The Wolf of Wall Street”. “Baietii destepti” facand bani frumosi de pe urma naivitatii “oamenilor simpli”. Asemanarile intre cele doua filme ale momentului din cinematografele romanesti se opresc, insa, aici. In timp ce Scorsese isi construieste discursul in jurul destinului spectaculos al lupului Di Caprio, David O. Russell imagineaza o galerie impresionanta de personaje ce ridica “American Hustle” de la statutul de pelicula de larga popularitate (categoria “Ocean’s”-urilor), la acela de film sofisticat, inteligent, memorabil, capabil sa stimuleze in spectator atat placerea privirii, cat si pe cea a gandirii. Pentru ca fiecare dintre aceste personaje, desi dotat cu ticuri, obisnuinte si tacaneli absolut delicioase (oja lui Jennifer Lawrence si bigudiurile duo-ului Amy Adams – Bradley Cooper merita o mentiune speciala), reprezinta un tip uman de larga raspandire, atat in America anilor ’70 (cand are loc actiunea filmului), cat si civilizatia occidentala (romaneasca included) strict contemporana.

Pe langa escroci si fraieri amintiti, avem parte de primari construindu-si o imagine de oameni hiper-preocupati de comunitatea pe care o conduc si o avere pe baza spagilor inerente, congresmani practicand habitudinile politice locale la nivel central (cu totii promovandu-si agresiv statutul de ultra-familisti, menit sa alunge orice banuiala asupra onorabilitatii lor), oameni ai legii lasi, oameni ai legii subjugati de demonul celebritatii, oameni ai legii vanduti iluziei ca se poate curata totul dintr-o singura lovitura, neveste-casnice nevrotic-disperate, neveste-casnice ce manevreaza din umbra lacomia de putere si bani a sotului-politician, mafioti mai mari, mafioti mai mici, si inca multe, multe alte soiuri umane.

Si catre toata aceasta comédie umana demna de un mare roman,  O. Russell (regie), Eric Singer & O. Russell (scenariu) si Linus Sandgren (director de imagine) privesc cu o ironie atat de profunda, cu un sarcasm atat de crunt, dar si cu o empatie atat de rafinata, incat intreg filmul se arata ca un urias hohot de ras peste care se preling, discret, dar ferm, oarece lacrimi. Si totusi, nu se plange si aproape ca nu se rade la “American Hustle” si asta pesemne pentru ca o doza consistenta de absurd se strecoara in aproape fiecare scena-cheie, deturnand acid-tandrul comentariu asupra lumii in care traim in cine-supra-realism de cea mai viguroasa speta.

Si acest cine-supra-realism se creeaza din scenariu, din camera, dar si din coloana sonora ce ironizeaza sau imbratiseaza in proportii atent alese, si, mai ales, din prestatiile formidabile ale actorilor pe care O’Russell fie ii indruma in chip stralucit inspre zone de contre-emploi total improbabile (cazul Bale), fie ii convinge sa forteze limitele unui anumit tip previzibil de interpretare (cazurile Lawrence si Renner), fie, in fine, ii sileste sa treaca prin 3-4 moduri de abordare a personajului (cazurile Adams si Cooper). Rezultatul este incantator si premiile de interpretare la felurite festivitati anglo-saxone garantate.

Dupa Oscar-ul de rol principal pe care i l-a regizat in “Silver Linings Playbook”, O’Russell e pe cale sa ii ofere lui Jennifer Lawrence a doua statueta a carierei, de data asta pentru rol secundar. Si asta la nici 24 de ani! In cazul lui Christian Bale, lucrurile ar putea sa stea exact pe dos: dupa Oscar-ul de rol secundar in “The Fighter”, acum ar putea urma premiul cel mare.

E deopotriva miraculos si inselator ca “American Hustle” a primit 10 nominalizari la Oscar. Departe de titlul populist-tembel “Teapa in stil american” (pseudo-traducere in stil romanesc), filmul are putine sanse sa satisfaca gustul marelui public. Comedie nu e, drama nu e, pelicula mobilizatoare nu e, moralizatoare nici atat. Frate de spirit (anti-mainstream) si oarecum de stil cu fermecator-timidul “Inside Llewyn Davis”, filmul  lui O’Russell se cere lasat in afara categoriile consacrate, promitand sa nasca dezbateri, pasiuni si felurite aplecari asupra gandurilor.

De pilda, acolo, in miezul spalatoriei automate, cu Bale singur ori insotit de Adams printre sutele de camasi miscandu-se bezmetic-controlat, in secventa aceea desprinsa parca din “Monsters, Inc.”, cat e ironie si cat e emotie? Cat e carne si cat e sarcasm cine-literar? Cat e om si cat e personaj de banda desenata?  Ce e real si ce e jucat?

“American Hustle”
US 2013
Regie: David O. Russell
Scenariu: Eric Singer, David O. Russell
Imagine: Linus Sandgren
Muzica: Danny Elfman
Actori: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence,
Jeremy Renner, Robert de Niro

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.