in Sibiu - TN Radu Stanca - Sectia Germana

Un veac de robotizare

TEEN-FEST 2018
Text publicat in premiera de LiterNet

In 1920, cehul Karel Čapek scria piesa R.U.R. (Rossumovi Univerzální Roboti / Rossum’s Universal Robots) prin care facea cunoscut lumii cuvantul „robot” (a carui inventie o datoram, totusi, fratelui sau, pictorul Josef Čapek), derivat, desigur, din slavonul robota.

In februarie 2018, regizorul Vlad Cristache monta textul marelui ceh (la care a adaugat cele 3 legi ale robotilor / roboticii propuse de scriitorul american Isaac Asimov  in nuvela „Runaround” publicata in 1942) la sectia germana a Teatrului National Radu Stanca din Sibiu.

8 luni mai tarziu, „R.U.R.”-ul sibian venea la Bucuresti, ca parte din TEEN-FEST 2018, festivalul gandit de Teatrul Excelsior pentru adolescenti, problemele, angoasele, confuziile si visele lor.

Conform planului, sala Majestic a Teatrului Odeon (aproape plina) a fost ocupata in proportie majoritara de tineri liceeni, confirmand ideea conform careia multe se demodeaza cand vine vorba de gusturile noilor generatii, mai putin SF-ul.

La 98 ani de la nasterea conceptului, dilemele, fricile si sperantele cu care omul priveste entitatea generica numita robot sunt, in cea mai mare parte, neschimbate.

Ajutat de decorul cu alura de laborator high-tech gandit Andreea Tecla si Madalina Niculae (impresionanta, la prima vedere, apoi dand senzatia ca e, totusi, prea putin pusa in valoare) si de sunetele nemtilor de la Kraftwerk (despre care unii spun ca sunt un fel de Čapek & Asimov ai muzicii electronice), Vlad Cristache insceneaza un spectacol cursiv, fara semnificative artificii regizorale, privilegiind textul si rostirea actorilor.

Desi un ritm ceva mai potolit ar da, poate, mai multa adancime monoloagelor singurului om ce supravietuieste revoltei robotilor si povestii de dragoste ce se infiripa intre robotii ce vor asigura, totusi, perpetuarea speciei, montarea sibiana captiveaza si ridica intrebari.

Sunt aceleasi intrebari pe care le descoperim parcurgand presa economica si financiara a lumii, audiind cursurilor acelor universitati care s-au hotarat sa treaca in secolul 21, citind cartile la moda (da, (si) despre „Sapiens” e vorba!), discutand cu oricine a auzit de inclinatia crescanda a oamenilor de a „automatiza”, „digitaliza”, preda masinilor sarcinile prea solicitante fizic ori prea repetitive.

S-ar spune ca, din perspectiva raportarii la tehnologia pe baza de masina „animata” de calculator, n-am prea evoluat in acest (aproape) secol de cand robotii ne populeaza imaginarul si nu numai. Unii zice ca am chiar involuat.

Cu adevarat interesant ar fi de aflat ce gandesc adolescentii care au vazut piesa la TEEN-FEST si care o sa o tot vada la Sibiu si cum ar dialoga ei cu oamenii de stiinta care construiesc balaurii. Pardon, robotii. Pana la urma, cei de pe urma modeleaza viitorul, iar primii il vor trai.

Teatrul National Radu Stanca Sibiu – Sectia Germana
„R.U.R.”
Text: Karel Čapek
Dramaturgie: Fabiola Eidloth
Regie: Vlad Cristache
Scenografie: Andreea Tecla, Madalina Niculae
Coregrafie: Stefan Lupu
Actori: Valentin Späth, Anca Cipariu, Daniel Plier,
Daniel Bucher, Renate Müller-Nica, Ali Deac,
Emőke Boldizsár, Fabiola Petri

Write a Comment

Comment