in unteatru

Visul poeziei

Text publicat in premiera de LiterNet
Zilele unteatru 2017

Titlul e, de fapt, o joaca-omagiu.

In iarna lui 2013, profesoara Miriam Raducanu realiza, la unteatru (sediul vechi, de dincoace de Splai), „Poezia visului”.  Spectacol de dans-teatru, pornind de la poeme de Emil Botta. One-Lari-Giorgescu-show, in scenografia lui Vladimir Turturica.

In vara lui 2017, elevul Gigi Caciuleanu realizeaza, la unteatru (sediul nou, de dincolo de Splai), „Eine Kleine Nachtmusic”.  Spectacol de dans-teatru, pornind de la poeme de Gigi Caciuleanu si de la muzica de Mozart. One-Lari-Giorgescu-show, in scenografia lui Vladimir Turturica si light design-ul lui Dragos Margineanu.

*

La premiera Eine Kleine, profesoara a stat in primul rand. Cum sta, de obicei, la premierele mereu-elevului ei, ajuns, intre timp (adica, decenii), o vedeta internationala.  In seara de iulie in care debuta Zilele unteatru 2017, Cornel si Miriam Raducanu au stat de vorba in foaierul unteatru cu Mariana Mihut si Victor Rebengiuc. Intalnirea celor patru seniori in ambianta unuia dintre cele bune teatre independente din tara e un soi de happy-breaking news pentru teatrul romanesc.

*

In teatrul romanesc al momentului, nu exista corp de actor mai frumos pus in valoare decat cel al lui Lari Giorgescu in Eine Kleine. Si aici nu e vorba doar de sculpturalitatea torsului dansatorului-actor, ci, mai ales, de impecabila fluiditate a miscarilor sale, bine potentata de reflectoarele lui Dragos Margineanu. Cea mai actuala si precisa comparatie e cea cu tenisul practicat zilele acestea de Roger Federer. Inspirat de Caciuleanu, Giorgescu isi manevreaza corpul intreg cu eleganta, eficienta si naturaletea cu care racheta lui Federer loveste dincolo de perfectiune mingea trimitand-o intr-un lung de linie fara sfarsit.

*

Eine Kleine se aude doar cateva secunde, undeva in partea a doua a spectacolului. Doar atat cat sa numeri pana la 8. Adica, pana la infinit.

*

De fapt, mai multe bucati mozartiene ultra-faimoase sunt reproduse doar in varianta crampei. Ori in formula re-mixata. E unul dintre modurile prin care Caciuleanu ne aminteste ca suntem la spectacolul lui, ultra-personal, nu la o ora de dans pe muzica de Mozart.

O alta alegere contra-curentului a regizorului-coregraf e cea incaltarilor pe care le poarta actorul si a suprafetei de joc. Perechea invechita de pantofi-sport alb scoate zgomote bizare in contact cu parchetul clasic pentru teatru, atipic pentru dans. O nota de realism intr-un context liric & oniric.

*

Eine Kleine e cel mai dens, vast, surprinzator si tulburator spectacol al lui Gigi Caciuleanu din ultimii ani. Si, pesemne, si cel mai personal. Poate ca de aici decurg superlativele.

*

Lari Giorgescu face, probabil, rolul carierei. Dincolo de un consum fizic enorm, actorul de 30 de ani are o expresivitate naucitoare. Joaca lui cu oglinda, palariile, costumele-personaje-mozartiene si mingea de fotbal argintata pregatesc terenul pentru formidabila interactiune cu formele geometrice ale scenografiei.

Din ce aliaj a construit oare Vladimir Turturica piramida aceea pe care o Giorgescu se catara, in care se ascunde, pe care o ridica deasupra capului, deasupra scenei, deasupra publicului, deasupra cerului?

*

Cifrele. Aparitia lor atat de neasteptata in curgerea aparent atat de ne-matematica a spectacolului de la unteatru ramane fixata in memorie. Desi, de-o buna bucata de vreme, matematica si urmarile sale ingineresti si-au facut un obicei din a experimenta ce e dincolo de rigurozitatile austere cu care ne-am obisnuit sa le pre-judecam.

Un 8. Culcat.

unteatru
Eine Kleine Nachtmusik
Un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Caciuleanu
Text: Gigi Caciuleanu & W.A. Mozart
Muzica: W.A. Mozart
Scenografie: Vladimir Turturica
Dansator-Actor: Lari Giorgescu

Write a Comment

Comment