in Fictiune mioritic

Woody Seinfeld

Text publicat in premiera de LiterNet

Filmul artistic de lung-metraj si de fictiune „Povestea unui pierde-vara”, co-productie Romania – Bulgaria 2018, ridica o serie de intrebari.

Ce s-ar intampla daca Woody Allen s-ar hotari sa turneze in film in Bucuresti? Cum ar arata un sitcom cu 3 prieteni, toti barbati, vorbind despre orice / nimic daca Seinfeld s-ar decide sa-l plaseze in cateva dintre cafenelele, parcurile si vechile case ale aceluiasi oras?

Cum ar suna umorul lui Allen mixat cu cel al lui Jerry privit prin filtrul cautat non-glamour, anti-spumant, oarecum absurd, al unui (inca tanar) cineast roman, pe numele sau Paul Negoescu, omul de-l stim de la alde „Doua lozuri” sau „O luna in Thailanda”?

Cum ar arata Alexandru Papadopol filmat in toata „splendoarea” sa masculina de tanar gigolo / conf. univ. la UPB privit de un director de imagine precum Ana Draghici (a colaborat cu Negoescu si la „Doua lozuri”) care, in buna traditie Allen-iana, nu rateaza nici cea mai mica sansa de a face din personajul principal un ins pe care te-ai enerva sa-l ai la masa, te-ai plictisi sa-l ai in pat, te-ai repezi sa-l iei la palme?

Ce-ar zice Woody cand ar afla de Radu Romaniuc, dublura sa ce traieste in statul paralel mioritic?

Cum ar broda Seinfeld pe tema difuzorului amplasat in Ciresica (legendara crasma plasata dorsal-in-dorsal cu nu mai putin legendara scena a Bulandrei Izvor) cand l-ar vedea pe actorul de rol etern secundar Rolando Matsangos sezand la masa in costum de  epoca, potrivind cu greu recuzita sa nu cada, gustand o berica / cafea / berica / cafea /cafea intre doua replici?

Cum l-ar aseza, invarti, zapaci Allen pe eroul sau central intre ochii mari si asteptarile nenumite ale Nicoletei Lefter si parul rasucit pe degete de juna Crina Semciuc (delicios contre-emploi, de Gopo pentru rol secundar la sigur, de nu l-ar chema pe Negoescu Negoescu)?

S-ar gandi cei doi mari americani sa plaseze in cadrul, mai ales, sonor, oarece porumbei meniti sa distruga bruma de liniste, echilibru, siguranta, sanatate mentala ale Papadopolului?

Asemenea filmului, seria de intrebari se intrerupe brusc si fara o concluzie / morala limpede (rusine, tovarasi!). Nu se emit judecati de valoare, dupa cum nici pelicula (cu accent pe silabele de final) nu se pozitioneaza dpdv social, politic, etic, estetic, dupa cum nici personajul sau central nu alege defel, ezita constant, procrastineaza cu program.

Creionat dupa chipul si asemanarea eroului-om fara insusiri pe care il asaza in fiecare cadru, „Povestea unui pierde-vara” e filmul de dragoste fara dragoste pe care degraba l-am putea ignora de nu i-am intalni personajele, situatiile, replicile si absurdul la fiecare pas al urbanelor noastre vieti atat de insetate de sentiment, de semnificatie, de sens.

Povestea unui pierde-vara
Romania & Bulgaria 2018
Regie & Scenariu: Paul Negoescu
Imagine: Ana Draghici
Actori: Alexandru Papadopol, Radu Romaniuc, Rolando Matsangos,
Nicoleta Lefter, Crina Semciuc,
Angela Ioan, Olimpia Malai, Iulia Ciochina,
Adrian Anghel, Marius Drogeanu

Write a Comment

Comment