in Sibiu - BIS Teatru

Asteptandu-l pe Noé

FNTI 2017
Text publicat in premiera de LiterNet

Doi actori: Laurentiu Bănescu (replica, voce 2, percutie, frontala, sac de dormit) si Claudiu Fălămaș (replica, voce 1, chitara, frontala, sac de dormit).

Un decor: cub de lemn multifunctional, cu doua intrari laterale (pentru oameni), doua verticale (pentru personajele-cari, adica insectele acelea care se hranesc cu lemn), doua corpuri de iluminat unduitoare. De Amandine Banescu.

Un capitol de carte: primul din “O istorie a lumii in 10 1/2 capitole” de Julian Barnes. Nemira 2011, traducere Radu Paraschivescu, dupa originalul publicat in 1989.

O prelucrare, adaptare, dezvoltare de Laurentiu Banescu.

Un spectacol de teatru: “Clandestino”. Al BIS Teatru Sibiu. Prezentat la unteatru. In cadrul Festivalului National de Teatru Independent 2017. Aka FNTI5.

Doi cari, uitati pe mal cand cu arca cetateanului care a salvat (nu toate) speciile de potopul divin, se strecoara pe vapor si calatoresc in varful catargului. Din cand in cand, coboara pe punte pentru a se informa despre mersul lucrurilor.

Desigur, lucrurile merg prost. Pentru ca arca e doar o metafora a lumii, iar duo-ul de insecte doar o metafora a celor lasati deoparte / departe. Departe de camera unde se iau decizii, departe de camara unde se stocheaza provizii, departe de beciul populat de monstri, departe de recompense si bogatii. Materiale.

Sunt lasati deoparte sau se lasa deoparte. Unul dintre ei vrea sa se implice. Si o face. Rezultatele sunt indoielnice. Se putea mai bine, se putea mai rau. Celalalt il sprijina. La inceput. Apoi, cand lucrurile merg non-ideal, renunta. El vrea sa cante. Si sa iubire. Si sa copii. Ce treaba are el cu schimbat lumea? El are chef de trait prezentul, nu de modelat viitorul. Pai, nu?

Adevarul e ca de cantat canta misto. Claudiu Fălămaș aduce, initial, a Ada Milea, dar apoi isi contureaza propria personalitate. Dar asta nu inseamna ca nu sunt de auzit ecouri de “Insula” in “Clandestino”. Poate si pentru adaptarea lui Banescu aduce a Gellu Naum. Si un pic a Becket. Cu influente din piata. Piata Victoriei 2017. Si din pietele de februarie 2017 ale  tuturor oraselor mari si mici. Si din cateva piete, bulevarde si mitinguri de din anii de dinainte.

De cand ni se trage spiritul asta: “bai, asa nu se mai poate, trebuie sa schimbam ceva!”. Si inerentul duh antonim: “eh, de parca ne bagam noi, se schimba ceva? ti-ai gasit! hai, mai bine, un cantec vesel sa cantam!”.

When surrealism meets absurdity in Piata Victoriei. Destepti sibienii astia! Proaspeti, vii, la zi. Fara a vira prea mult social. Fara moralizmente. Fara a prefera vreo tabara. Alta decat cea a oamenilor pentru care dilema de mai sus e mereu prezenta in creier si in cord. Pentru care meciul implicare vs non-implicare se joaca in fiecare zi. Cu rezultate variabile. Caci cari / oameni suntem, nu?

BIS Teatru Sibiu
“Clandestino”
Text: Laurentiu Banescu,
pornind de la “O istorie a lumii in 10 1/2 capitole” de Julian Barnes
Scenografie: Amandine Banescu
Muzica: Claudiu Fălămaș
Actori: Laurentiu Banescu, Claudiu Fălămaș

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.