TIFF 2017
Text publicat in premiera de LiterNet
E aproape de 10 seara. 3.300 de oameni, asezati pe scaune albe de plastic, catarati pe grupul statuar Matei Corvin sau stand in picioare pe langa garduletul ce desparte zona platitorilor de bilet / invitatilor de restul Pietei Unirii, aplauda scurtul discurs introductiv cu care regizoarea britanica Jessica Woodworth anticipeaza proiectia proaspatului sau film, “King of the Belgians / Regele belgienilor”, pe care l-a realizat (scenariu & regie) impreuna cu belgianul Peter Brosens.
Cele 28 de grade si cerul senin al amiezei au lasat in urma o seara limpede, populata de musculite usor agasante, de neasteptat de multe stele si de multa nerabdare zambitoare. Tudor Giurgiu vorbeste de cel mai mare ecran (23 x 14 m x m) din istoria festivalului. Un avion de linie survoleaza centrul Clujului, in timp ce luminile teraselor din jur se sting, contribuind la atmosfera de urias cinema in aer si in vremuri libere. Traficul rutier fusese oprit cu cateva ore mai devreme. Se lasa linistea. O coproductie belgo-olandezo-bulgara deschide cel de-al 16-lea TIFF.
Un barbat masurand peste doi metri, cu urechi mari, brate atarnand stingher si voce timida, umple ecranul. Aduce cu fotografiile Regelui Mihai din tinerete, dar e Regele Belgiei din plina fictiune. O serie de spectaculoase explozii solare il tine prizonier intr-un hotel din Istanbul, in timp ce acasa Valonia tocmai isi declara independenta “and that mini-country of his” (cum avea sa fie numita mai tarziu de un sarb pensionat timpuriu, dupa o cariera de sniper in razboiul bosniac) se duce de rapa. Inspirat poate de spectacolul celest, poate de frica de a-si pierde confortul, Regele decide la randu-i sa-si pensioneze cariera de prizonier al destinului si alege sa actioneze.
Urmeaza un royal-road-movie tacanit-adorabil, care traverseaza Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Adriatica si Albania, cateva stereotipuri amintind de schematismul din “Toni Erdmann”, situatii-citat (in)voluntar din “Some like it hot”, “Asfalt Tango” ori “California dreamin’ (nesfarsit)”, referinte din indepartatul Homer si din dureros de apropiatul exod / naufragiu al refugiatilor de peste marile din jurul Europei, gag-uri de un umor nebun si fragmente in care speranta musca din resemnare, portrete de grup si profiluri individuale, vorbe mari si taceri stanjenite, ample dorinte si jenante esecuri, un melanj hohotitor de auto-ironie si duiosie , o scrisoare de amor expediata de pe un ecran urias dintr-o noapte de vara spre sutele de milioane de oameni deasupra carora (inca) mai flutura o bucata de panza albastra cu oarece stele galbene.
Filmul e o comedie-parabola si ar fi misto sa fie tratat ca atare. O incercare onesta de a duce Uniunea, aflata in prag de divort, la psihologul de cuplu pentru a-i fi adresata faimoasa intrebare: “Am inteles ce va desparte, ne-ati putea spune, rogu-va, ce va uneste?”. Produsul artistic al unui belgian si al unei britanice, duo-ul pe care geopolitica a scris apasat (br)exit, dar pe care cinema-ul se incapataneaza sa-l aduca pe aceeasi masa, in acelasi autobuz, in aceeasi barca, in numele a ceva pe care, din dorinta de a evita cliseul pompos, s-ar putea sa nu fim in stare sa-l numim, fara ca asta sa diminueze in vreun fel ceea ce simtim si (atentie, urmeaza vorba mare!) iubim.
Poate ca incercarea stangace a monarhului belgian de a-si pastra regatul unit, a carui soarta filmul o lasa in seama imaginatiei noastra, va fi sortita esecului, asemenea efortului don quijotesc al personajului lui Andi Vasluianu din “Despre oameni si melci” de a salva de la faliment fabrica unde lucreaza. Poate ca vremea amandurora a trecut si ca fericirea va veni din alta parte. Dar e ceva in drumul lor flamboaiant spre esec care s-ar putea sa ne faca sa (ne) intelegem mai mult decat zeci de lectii juste, livrate aseptic si pertinent, in work-shop-uri si seminarii ferite de cuvinte, gesturi si ganduri mari.
E aproape miezul noptii cand Peter Van den Begin, actorul-Rege, urca pe scena in uralele spectactorilor care isi intarzie, cu cateva minute, drumul spre terase. TIFF-ul incepe razand si hohotul e molipsitor. Sa avem festivalul pe care il visam in lumea pe care o meritam!
King of the Belgians / Regele belgienilor
Belgia & Olanda & Bulgaria 2016
Regie & Scenariu: Peter Brosens, Jessica Woodworth
Actori: Peter Van den Begin, Lucie Debay, Bruno Georis