Interferente 2018
Text publicat in premiera de LiterNet
Belgianul Luk Perceval, unul dintre starurile teatrului european al momentului, tot vine si revine in Romania. Festivalul International de Teatru de la Sibiu, Festivalul National de Teatru de la Bucuresti si Festivalul International Shakespeare de la Craiova sunt destinatii pe care Perceval le-a onorat nu o data.
Interferente Cluj 2018 a programat, pentru a doua oara in Romania dupa Festivalul Shakespeare 2016, “Macbeth”-ul pe care belgianul l-a montat la Baltic House Theatre-Festival din Sank-Petersburg. A treia montarea textului shakespearian din cariera lui Perceval, semn ca zvonurile rau-prevestitoare ce insotesc piesa-cu-vrajitoare nu il afecteaza in vreun fel.
O ora si 5 minute. Atat dureaza acest spectacol de esente pe baza de Macbeth. Cele 5 minute sunt epuizate prin intrarea lenta in scena a personajelor, unul cate unul, ocupandu-si locurile in spatiul intunecat (va ramane intunecat pana la final), luminat doar prin cateva reflectoare plasate in lateralele scenei.
Un fum persistent jeneaza si mai mult privirea. Spectatorii (daca Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj are 862 de locuri, au fost spre 800 de oameni la acest Macbeth!) abia daca zaresc actorii.
Uriase bare metale orizontale, asezate la diferite inaltimi de-a latul scenei, ingreuneaza mersul personajelor ce intra de undeva din spate si vin spre avanscena unde e mereu de gasit Macbeth. Barbatul durduliu si puriu (Leonid Alimov) incepe prin a-si vari capul intr-o galeata plina cu apa, refugiu in fata indemnului la crima al sotiei semnificativ mai tinere si mai apetisante (Maria Shulga).
Macbeth va rostogoli zeci de litri de apa peste sine de-a lungul spectacolului. Apa. Lichid. Ca sangele cu care faptele sale (doar prin vorbe evocate) manjeste lumea.
Vrajitoarele se multiplica. Fetele cu par urias, acoperindu-le torsul gol, sunt trei, la inceput, apoi sase, spre final. Pe masura ce paranoia regelui omoara posibilii rivali si pe urmasii acestuia. Pare ca insasi proaspat decedata Lady Macbeth devine una dintre rau-prevestitoare.
Coroanele regelui si ale reginei sunt din hartie. O imagine-ecou din “Regele moare”, de pilda cel al lui Rebengiuc & Mihut de la TNB, imposibil de reprimat. Sunt Lady & Sir Macbeth pacientii unui spital de nebuni? Ar fi o linistitoare explicatie pentru dementa pe care vorbele lor o starneste. Ar explica si natura lichidului, apa chioara, cu care sa manjesc in noaptea cand se fac vinovati de regicid si cand buna reputatie si cuviinta ale marelui erou de lupte Macbeth se transforma in cazier.
Perceval decupeaza miezul textului shakespearian. Ce ramane cand tot restul se pierde / uita. Takeaway messagge-ul, cum s-ar zice in limbaj corporatist. Felul in care un om cinstit, curajos si integru ajunge sa isi ruineze viata si pe a celor din jurul lui pe baza de foame de putere si de frica de a o pierde.
Banal, comun, plictisitor. Pacat ca si actual!
Baltic House Theatre-Festival
“Macbeth”
Text: William Shakespeare
Regie: Luk Perceval
Scenografie: Annette Kurz
Lumini: Mark van Denesse
Muzica: Lothar Müller, Pavel Mikheyev
Coregrafie: Ted Stoffer
Actori: Leonid Alimov, Maria Shulga